خلاصه ماشینی:
"چون سال حقیقی یعنی مدتی که از دقیقهء تحویل آفتاب به نقطهء اول حمل تا تحویل آن بدان نقطه در سال آینده میگذرد چنانکه در فوق ذکر شد بیشتر از 365 روز و اندکی کمتر از 365 روز و 6 ساعت است حساب قدری پیچیده میشود چه اگر سال درست 365 روز میبود که همان طور حساب کرده و پیش میرفتیم چنانکه ایرانیان قدیم حساب میکردند و در آنصورت چیزی هم کسر نمیآمد و اگر درست 365 روز و 6 ساعت بودی که هر چهار سال یکمرتبه یک روز بیشتر یعنی 366 روز میشمردیم و مسئله ختم و اشکال حل میشد چنانکه رومیبان در قدیم و روسها و ملل بالکان و عثمانیها و ارمنیها تا این اواخر بداین شکل حساب میکردند (و بعضی حالا نیز میکند)ولی نکته آنجا است که در صورت اولی مبلغی کمتر و در صورت دوم قدری بیشتر حساب کردهایم از وقت حقیقی که در سنهء 990 پاپ روم گریگوار سیزدهم وضع کرد هر چهار سال در یک روز بیشتر یعنی 366 روز شمرده و آن سال را سال کبیسه مینامند ولی باز در هر صد سال یکبار یک سال کبیسه را(آخرین سال هر قرن مسیحی) نیز مثل سایر سالهای معمولی 365 روز گرفته و در هر چهار صد سال یکبار در موقع صد ساله برعکس این معامله را میکنند(یعنی باز 366 روز میگیرند)که بداین وسیله سال عرفی تقریبا بسال شمسی حقیقی نزدیک (1)در این مقاله همه جا لفظ تقویم بمعنی ترتیب حساب سال و ماه استعمال شده که در کتب ایرانی لفظ(تاریخ)بجای آن استعمال میشود لکن چون کلمهء تاریخ در فارسی مشترک لفظی بوده و معانی بسیار دارد و مثلا بمعنی علم تاریخ که بفرانسه (histoire) باشد و تاریخ یکواقعه که بفرانسه (date) باضشد و ثبت وقایع متوالیه که بفراسنه (hronologie) باشد و هم برای مبدأ تاریخ که بفرانسه (e''ie) باد و حتی گاهی برای ترتیب ماه و سال شماری که بفرنگی (calendrier) باشد استعمال میشود ما در این مورد بجای آن لفظ کلمهء تقویم را اختیار کردیم."