Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه اخص

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اصل عدم تناقض، فلسفه، اصل دلیل کافی، اصل، هوهویت، دلیل کافی، اصل هوهویت، حدوث، گزاره، اصل جهت کافی

خلاصه ماشینی:

"این پرسشها بدین شمارند: 1-آیا حوزه دلیل کافی،حوزه‌ای نامحدود است؟ 2-آیا تمایزی بنیادی در نظر او میان علت کافی و دلیل‌ کافی هست؟و اگر هست،مایه و ملاک آن چیست؟ 3-آیا شدنی است که دلیل کافی در مرحله‌ای از نفس الامر عین خود باشد و به گونه‌ای مطلق و سره و ناب، تفسیر گردد؟ 4-میانه و نسبت اصل مذکور با اصل عدم تناقض از چه‌ سنخ است؟ 5-گوهر بنیادین و مایه و ملاک دلیل کافی چیست؟ 6-شاخه‌ها و مشتقات این اصل کدامند؟ 7-پیوند و رابطه این اصل با مساله حدوث و قدم چگونه‌ است؟ 8-علم و مشیت و دیگر مشتقات هستی چه میانه و نسبتی با اصل یاد شده دارند؟ 9-آیا این اصل با اصل هوهویت(خودهمانی)یکی‌ است یا نیست و اگر نیست چه میانه‌ای با آن دارد؟ 10-آیا طبیعت دلیل کافی طبیعتی یکتا و مطلق است‌ یا نیست؟و آیا می‌شود چند دلیل کافی وجود داشته باشد یا چنین چیزی محال است؟ * بر پایه این پرسشها که در نظرگاه ما از دلیل کافی منظور گردیده و به تفسیر آمده،نظریه ما در زمینه این اصل به‌ خوبی آشکار می‌شود و با پاسخهای مثبت و منفی یا سکوت‌ از پاسخ در فلسفه لایب نیتس،تمایز نظریه نگارنده از نظریه‌ لایب نیتس،نمایان می‌گردد. بنابراین،پاسخ به پرسش چهارم-که درباره نسبت‌ اصل جهت کافی با اصل عدم تناقض است-در چند فراز کوتاه آسان نیست،ولی ارائه برخی از نشانه‌ها به شرح زیر دشوار نمی‌نماید: تفسیر نسبت دو اصل یاد شده اصل عدم تناقض در دو حوزه نگریسته می‌شود:نخست، حوزهء وجوب ذاتی اطلاقی است،در این حوزه در منظرهء نفس الامر با اصل جهت کافی یگانه و متحد است،گو اینکه‌ در متن تقرر منطقی،جدا و متمایز از آن می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.