خلاصه ماشینی:
"هم کلید امور در دستش هم ره امر بسته در هستش (حدیقه، ص 295) عقل در راه حق دلیل توبس عقل هر جای گه خلیل توبس چنگ در زن به عقل تا برهی ورنه گردی بهر رهی چو رهی (حدیقه، ص 296) عقل کل مر ترا رهاند زود از قرینی دیو و آتش و دود که خدای تن بشر عقل است از همه حال با خبر عقل است (حدیقه، ص 298) هر که با عقل آشنا باشد از همه عیبها جدا باشد (حدیقه، ص 299) همچنین سنائی، از ربع اول کتاب«احیاء علوم الدین»غزالی بخوبی بهره جسته و مثلا در موضوع صلوة که غزالی هر فصلی را به آیات و احادیث مصدر ساخته، سنائی نیز چنین کرده است.
سنائی، بسیاری از مضامین همین احادیث را که غزالی نقل کرده بود، در فصلی که درباره شرایط نمازهای پنجگانه سروده، آورده است و مثلا گفته است: چون کلید نماز پاکی تست قفل آن دان که عیب ناکی تست (حدیقه، ص 137) هر چه جز حق بسوز و غارت کن هر چه جز دین از آن طهارت کن به رعونت سوی نماز میای شرم دار و بترس تو ز خدای (حدیقه، ص 138) و سرانجام، در جای دیگر سنائی گفته است: هر نمازی که با خلل باشد دان که در حشر بی محل باشد از خشوع دل است مغز نماز ور نباشد خشوع نیست نماز (حدیقه، ص 144) سنائی، فصلی را به خشوع در نماز اختصاص داده (15) و در این باره مثل اعلای خشوع در نماز را امام علی بن ابی طالب(علیه السلام)دانسته و این فصل را تحت عنوان«التمثل فی الخشوع و حضور القلب فی الصلوة، قصة امیر المؤمنین علی علیه السلام»آورده و مثلا گفته است: در احد میر حیدر کرار یافت زخمی قوی در آن پیکار که پیکان تیر را در حال نماز از پای آن حضرت، بیرون کشیدند..."