خلاصه ماشینی:
"«هر رابطهء صمیمانه منبع معانی و مفاهیم جدیدی است که نه تنها برای به انجام رساندن یک کار،تجربهء ارزشها و سازگاری و کنار آمدن با دردها و ناراحتیهای اجتنابناپذیر،بلکه در بهء انجام رساندن یک کار با یکدیگر در تجربه ارزشهای مشترک و در سازگاری مشترک با ناراحتیها و دردهای اجتنابناپذیر است1» انسان در طور زندگی،فراز و نشیبهای بسیاری را میپیماید.
گویی مفهومی از درون ذات پیچیدهء هستی بخشی،معنای خویش را پیدا میکند و هویت فردی بهء هویت نوعی مشترک میپیوندد و بدین وسیله،با همنوع خویش ارتباط برقرار میسازد و بستری مستعد فراهم میشود تا جوانهای که سر برون آورده است، از شعاع دوستی تغذیه کند و درختی بارور گردد که البته تا بارور شدن این نهال،راهی دراز در پیش است.
محبت اشخاص سالم بیقید و شرط است،نه فلجکننده و الزامآور4» رابطهء صمیمانهء دوستانه زندگی یک فرد را بهء گونهء غیرقابل تصوری غنی و پرمعنا میسازد و حتی دامنهء خویش را بهء دوستیهای گستردهتر گسترش میدهد و لذت سازگاری و کنار آمدن با دردها و ناراحتیها را بهء هردو سوی رابطه میچشاند.
چه لزومی دارد که اطرافیان را با زخم زبان خود بیازاریم در حالیکه میدانیم حقیقت آفتابی درخشان و تابناک است؟ دوستی زمانی جلوهای شفاف مییابد که انسان بتواند ابتدا پیوند درونی را با«خود» استوار سازد و بهء حسابهای درونی بپردازد و هنگام ارزشیابی و شناخت خویش به صورت شخصی ثالث عمل کند.
چه خوب است که مدیران مدارس، سلامت روانی خویش را در قالب تعهداتی که دارند،در روابط دوستانهای که با مجموعهء افراد سازمان خود برقرار میکنند، بهء همکارانشان تسری دهند و دوستی توأم با صمیمیت را به دیگران بیاموزند."