خلاصه ماشینی:
"بچههایی که مشکل انضباطی دارند،معمولا یا در ارتباط با معلم فعلی خود نوعی رفتار خصومتآمیز دارند و یا احساس آنها نوعی واکنش در برابر نحوهء رفتار و گفتار معلمان قبلی است.
در حالی که عوامل متفاوتی در بهبود انضباط و روابط خوب بین معلم و دانشآموزان دخالت دارند،اما هیچکدام،مؤثرتر از جو کلاسی نیست که در آن دانشآموزان برای ابراز عقاید و نظرات خود آزادی دارند و تشویق میشوند؛به خصوص اگر آنها احساس کنند که عقاید و دیدگاهایشان از طرف معلمان درک میشود و به آنها با دیدهء احترام مینگرند.
آنها متوجه میشوند که احساسات و نظراتشان پذیرفتنی است، شخصیتشان مورد قبول است و صحبت کردن دربارهء مطالبی که برای آنان جالب و مهم مینماید،هم مهیج و هم ارزنده است.
آنها این احساسات را دوست دارند،بنابراین کسانی را که موجب این احساس شده و به آنها کمک کردهاند، دوست خواهند داشت."