خلاصه ماشینی:
"اینک دومین بخش: نمونهء دوم-کلمبیا ایجاد مراکز خرد1،تدبیری ملی برای تربیت معلم کشور کلمبیا،در سال 1984 با تدبیرهای تازهای،تربیت معلم و ارتقای ارزشهای تخصصی حرفهای معلمان را هدف قرار داد.
از آنجا که بین مبانی نظری آموزش و پرورش و شیوههای تدریس،شکاف وسیعی وجود داشت،وزارت آموزش و پرورش قبل از هرچیز،کارآموزی(کارورزی)معلمان را هدف اصلی خود قرار داد تا معلمان شاغل از شایستگیهای حرفهای عمیقتری بهرهمند شوند.
@برای اجرای این طرح،ابتدا مراکز تربیت معلم در مدرسهها استقرار یافت و معلمان تشویق شدند،مهارتهای حرفهای خود را بهبود ببخشند.
در اجرای این طرح به امور زیر نیز توجه جدی میشد: شبکههایی اطلاعاتی برای مشخص کردن نیازها،نقطه نظرات معلمان،بازرسان دانشکدهها و نظیر آنها،ترتیب یافته بودند.
2. ایجاد تغییر در شیوهء کار معلمان: هدف دوم بر این اصل استوار بود که معلمان باید از کارهای فردی و یکسویه به فعالیتهای گروهی و چند سویه گرایش پیدا کنند.
3. ایجاد تغییر در کیفیت یادگیریهای معلم:هدف سوم هم منبعث از این اصل بزرگ روانشناسی آموزشی بود که:یادگیری امری مستقل و کاملا فردی است.
در واقع در پی اجرای این اصل است که چراهای تشکیل کارگاهها به پاسخ میرسند، تغییر در فعالیتهای رایج معلمان به باور مینشیند و معلمان نیازهای حرفهای خویش را پیدا میکنند.
اصل دوم،انجام کار گروهی توسط خود معلمان:این اصل بر یادگیریهای دستهجمعی به شیوهء بازی نقش در کارورزی تأکید دارد.
معلمان شرکتکننده خود در نقش دانشآموزان کلاس،به اجرای نمونهها و موارد یا«موردهای مطالعاتی»7میپردازند،و یادگیریهای نو و جدید حرفهای خویش را تمرین میکنند یا ورزش میدهند."