خلاصه ماشینی:
"این ناظران اگر با این انتظار وارد کلاس شده باشند که ببینند دانشآموزان ساکت و آرام نشستهاند و به معلم گوش فرامیدهند،در اشتباه هستند؛در کلاسهای درسی که در آنها یادگیری مبتنی بر مسأله جریان دارد، دانشآموزان را چونان زنبورانی در کندوی عسل خواهند یافت که با سر و صدای خاصشان مشغول به کارند،به حل مسأله میپردازند،مسائل را از دیدگاه یکدیگر بررسی میکنند،دربارهء نیازهایشان و برآورد آنها تصمیم میگیرند و...
ولی چنین قضاوتی درست نیست؛ زیرا معلمی که از روش یادگیری مبتنی بر مسأله استفاده میکند،به طرح مسأله میپردازد، دانشآموزان را برمیانگیزد و برای کار انفرادی و گروهی متقاعد میکند.
اگر مقصد این است که یادگیری مبتنی بر مسأله به پرورش مهارتهای دانشآموزان بینجامد و نتیجهاش را در افزایش میزان به یاد سپردن آموختهها و درک و فهم بیشتر مسائل ببینیم،معلم باید نقشهای متفاوتی نسبت به کلاسهای درس سنتی ایفا کند."