Skip to main content
فهرست مقالات

ادوار اجتهاد

نویسنده:

(17 صفحه - از 31 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : صحابه ، اجتهاد ، رسول خدا ، حدیث ، خلافت ، اجتهاد از راه رأی ، احکام ، پیامبر ، امام علی ، کتاب

خلاصه ماشینی:

"اول-عدم حضور رسول خدا در جامعهنخستین علت گرایش برخی از صحابه به اجتهاد از راه رأی، نبودن پیامبر در میان ملسمانان بوده است، زیرا در زمان حیات پیامبر و حضور ایشان در جامعه اسلامی هنگامی که مردم در زمینه احکام شرعی مسائل تازه و وظائف دینی خود با مشکلی مواجه می‌شدند بهترین راه برای شناخت احکام این بود که بدون هیچ واسطه‌ای به شخص رسول خدا مراجعه کرده و مسائل مورد نیاز را مطرح می‌کردند و آن حضرت در بیشتر اوقات با گفتار و یا رفتار خویش و یا با آیه‌ای از قرآن به آنها پاسخ می‌داد، ولی با رحلت رسول خدا این راه بر روی آنها بسته شد. دوم-عدم نص خاص در برابر رویدادهای تازهدومین علت گرایش برخی از صحابه به اجتهاد از راه رأی بدین شرح است:الف-نبودن نص خاص در برابر رویدادها و موضوعات مستحدثه که بعد از وفات رسول خدا(ص)پدیدار گردید، گر چه اصول احکام و قوانین کلی آن در دسترس همگان قرار داشت و ممکن بود از راه آنها در برابر رویدادها و مسائل تازه پاسخگو شوند. تذکر دو نکته:نخست اینکه بیشتر صحابه و تابعان اگر چه از کتابت حدیث منع نموده‌اند، ولی بعضی از آنان مانند امام علی(علیه السلام)و پیروان او بر کتابت و تدوین آن تأکید داشته‌اند و خود او احادیث رسول خدا را نوشته بود. 6-قیاس، در صورتی که از منابع فوق نمی‌توانستند پاسخگوی مسائل تازه شوند از راه قیاس و سنجش بین دو چیز پاسخ می‌دادند، تنها امام علی(علیه السلام)و پیروان او قیاس تشبیه و تمثیل را بعنوان منبع نپذیرفته‌اند، چهار منبع اخیر یعنی اجماع، مشورت با صحابه و اجتهاد از راه رای و قیاس در این دوره بوجود آمد و در دوره پیش که دوره اول از ادوار اجتهاد بود در میان نبوده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.