خلاصه ماشینی:
"آیا آموزش ماجرایی مجزا و مستقل از پرورش است؟ آیا یکی جزئی از دیگری است؟آیا ارتباطی باهم دارند؟آیا میتوان بین آنها نسبت روشنی پیدا کرد؟آیا مجریان آنها از هم متمایز و مستقل هستند و به عبارت سادهتر،آیا عدهای مسؤولیت آموزش و برخی مسؤولیت پرورش را به عهده دارند و نهادها و سازمانهای مستقلی باید هدایت و رهبری آنها را به عهده بگیرند؟آیا این سازمانها باهم ارتباط روشن و نزدیکی دارند یا به شکلی موازی باید اهداف مکملی را تعقیب کنند؟آیا تربیت پدیدهای واحد و یک پارچه است که ابعاد متفاوتی دارد یا آنکه پدیدهی مرتبط و همگراست که پیرامون یک موضوع یا هدف معینی تشکل پیدا میکند؟با همهی چالشهایی که در حوزهی تربیت وجود دارد و با تمام مسائلی که دربارهی مفهوم و کارکرد تربیت مطرح است،عدهای فارغ از همهی آنها،تربیت را به موضوعی دمدستی تبدیل کردهاند و به دلیل مسؤولیتها و وظایفی که به عهده دارند،نه مجال آن دارند که به این نظریهپردازیها بپردازند و نه دیگران برای آنان چنین فرصتی را فراهم میآورند."