خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی عوامل فرهنگی-جامعهشناختی کلام در زبان فارسی جوان «بر مبنای متون انشایی مدارس» جوانان ما و جوانان جهان چه زبانی را در گفتار و چه زبانی را در نوشتار به کار میبرند؟آیا زبان-که خود یک رفتار اجتماعی است-در رفتارهای اجتماعی دیگر تأثیر میگذارد؟آیا توانش ارتباط زبانی جوانان با کنشهای ارتباطی زبانی آنان یکسان است و آیا جوانان از نظر کنش ارتباط زبانی از الگوها و هنجارهای مناسب اجتماعی پیروی میکنند و آیا براساس این الگوها و هنجارها قادرند ارتباط کلامی و نوشتاری شایستهای در جامعه با همسالان، کوچکترها و بزرگترها برقزار سازند و بالاخره اینکه انتخاب الگوهای زبانی براساس چه عواملی شکل میگیرد،میتواند در برنامهریزی زبانی هر جامعه بستر مناسبی را فراهم سازد و جهت درست گزینش الگوهای زبانی شفاهی و نوشتاری را برای برنامهریزان زبان و ادبیات ترسیم نماید.
این واحدها عبارتند از: واحد شمارهی(1):اطلاعات مربوط به سازماندهی انشا واحد شمارهی(2):اطلاعات مربوط به نشانهگذاری در انشا واحد شمارهی(3):اطلاعات مربوط به ساخت دستوری انشا واحد شمارهی(4):اطلاعات مربوط به نقش متنی در انشا واحد شمارهی(5):اطلاعات مربوط به فحوای کلام واحد شمارهی(6):اطلاعات مربوط به شکل کلام واحد شمارهی(7):اطلاعات مربوط به حوزهی کلام(واژگان محتوایی) واحد شمارهی(8):اطلاعات مربوط به حوزهی کلام(جملات خاص) واحد شمارهی(9):اطلاعات مربوط به حوزهی کلام(مبانی فرهنگی-جامعه شناختی) د)روش انجام پژوهش-با توجه به ماهیت موضوع مورد تحقیق و هدف آن،در این پژوهش از روش«اندازهگیری کمی»-که در آن کلیهی موارد وقوع هریک از ویژگیهای زبانی در رفتار زبانی گویندگان مختلف شمارش و اندازهگیری میشود و میزان نسبی کاربرد هریک از ویژگیهای مورد نظر در رفتار زبانی گروههای مختلف محاسبه میگردد-بهره گرفته شده است."