خلاصه ماشینی:
"ج:شیوههای غنیسازی زنگ انشا توسط دبیران ادبیات -تنوع و تکثر موضوعات نگارشی -آزادی قلم همراه با تعهد و مسئولیت انسانی(به دور از دروغ،تهمت، توهین و تحقیر و تکفیر) -حذف کمیتنگاری و توجه به کیفیت -احترام به تحلیل و تخیل دانشآموز و دقت در ارائهی مواضع اصلاحگرایانه -ایجاد تناسب موضوعات با سطح و مقطع تحصیلی -جلوگیری از اعمال سلیقه و ایجاد فضای آرام -رعایت استراتژی تقدم نوشتار بر ادبیت -دقت در نحوهی ارزشیابی و نمرهگذاری -توجه به جریان سیال ذهن و روانپالایی -عدم دخالت اهداف جانبی در ارزشگذاری درس انشا -عادت دادن دانشآموز به بهرهگیری همزمان از حواس،حافظه، تخیل،تحلیل،استدلال،کاربرد درست زبان،معرفی منابع و مراجع و غیره -تقویت روحیهی پژوهش و تحقیق و روش حل مسئله -ایجاد تنوع در نوع نوشته(تشریح،توصیفی،تحلیلی و...
پر کردن اوقات فراغت در ایام تعطیل و استمرار بخشیدن به مطالب درسی در فعالیتهای ذهنی و بالا بردن سطح تفکر در دانشآموزان واداشتن آنها به ابتکار و خلاقیت،رشد تفکرواگرایی در دانشآموزان و در سطح کلی ارتقای یادگیری،فراهم آوردن وضعیت مطلوب برای یادگیری،از اهداف مهم دفترچههای نوروزی در پایهها و دورههای متفاوت است.
این فعالیتها شامل مجموعهی تمرینها و تکالیف دروس مانند حل مسائل ریاضی،انجام دادن آزمایشهای ویژهی دروس علوم تجربی، جدول ویژهی سؤالات دروس خاص،جدول سؤالات از کل دروس هرپایه،انجام دادن اعمال مربوط به دروس عملی ویژهی دختران و پسران،سرگرم و پر کردن اوقات فراغت دانشآموزان در طول تعطیلات مدارس در خانه،ارائهی یک برنامه به دانشآموز در خانه،کمک به یادگیری و فراموش نکردن مطالب درسی است.
ایجاد و تدوین روش در این مرحله،پیک نوروزی از روشهای برنامهریز درسی مانند موضوع محوری و دانشآموز محوری،بهویژه روش سیستمی و آکادمیک بهره میگیرند که خود سبب میشود،روشهای فعالانه و فرآیند یاددهی و یادگیری در برنامهریزی به کار رود و بر مبنای نوع و ماهیت درس،از روشهای متفاوتی برای طراحی و تدوین و اجرا استفاده شود."