خلاصه ماشینی:
"ماهاتما گاندی(1869-1948)،سیاستمدار و رهبر مذهبی هند (به تصویر صفحه مراجعه شود) حکایتهایی برای کلاس داستان تبعید پدربزرگ روزی،روزگاری،در روستایی خانوادهی فقیری بود که چهار عضو داشت:یک مرد و زنش،پسر کمسن و سالشان،و پدر پیر آن مرد.
این بود که برای گذراندن زندگیش به پسر و عروسش کاملا وابسته شده بود و آنها این را،بار بزرگی توی زندگیشان احساس میکردند.
مرد گفت که به بازار خواهد رفت و یک سبد بزرگ بافته شده از چوب بامبو،خواهد خرید تا با آن پدر پیرش را به نقطه دوردستی ببرد.
به محض اینکه پدر برای خرید سبد به بازار رفت،پسرک از مادرش پرسید:«مادر،چرا میخواهید پدربزرگ را دور بیندازید؟» مادرش با دستپاچگی جواب داد:«نه،نه!ما نمیخواهیم او را دور بیندازیم.
این است که پدر تصمیم گرفت پدربزرگ را به جایی ببرد که بیشتر ازش مراقبت کنند.
پیرمرد با دلواپسی پرسید:«چه خبر شده؟مرا توی این سبد گذاشتی که چه کار بکنی؟» مرد پاسخ داد:«پدر،نمیدانی که من و زنم دیگر نمیتوانیم از تو مراقبت کنیم.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تعلیم و تربیت ضمیر ناخودآگاه و یادگیری آموزش و پرورش از دید یونگ منیژه اسدی کارل گوستاویونگ،روانپزشک و روانشناس بزرگ که همان کم و بیش،او را در چهارچوب عقاید و تئوریهای خاص خود میشناسند،در زمینهی آموزش و پرورش،نظریات جالبی دارد که آگاهی از آنها،برای ما (معلمان)خالی از لطف نخواهد بود.
یکی از مهمترین نظریات او،مسئلهی ضمیر ناخودآگاه است؛اگر از این مسئله،تحت عنوان«نظریه»یاد میکنیم،از آن روست که چهارچوب بحث،آنچنان وسیع و گسترده میشود که هر روانشناس نظریهپرداز،در بستن محدودهی آن،به تردید افتاده است."