خلاصه ماشینی:
"کاون5 نهضتی در تئاتر اواخر قرن نوزده که بر ضد فرمهای ساختگی معاصر از نمایشنامهنویسی و بازیگری وابسته به رئالیسم گزینگر هنریک ایبسن6نمایشنامهنویس نروژی(1828-1906) براساس نمایشنامه ترز راکن7(1873)اثر امیل زولا داستانپرداز و نمایشنامهنویس فرانسوی (1804-1902)که نخستین درام ناتور الیستی او و دستخط مادموزال ژولی8اثر استریندبرگ (1888)بود به شمار میآید.
با این همه ناتور الیسم بقا و دوام یافت و در انحطاط خود کمدی اتاق نشیمن بهطور قابلملاحظهای برای سرگرمی بهعنوان یک تئاتر سبک در 1920 و 1930 باقی ماند.
رئالیسم23واقعنگری،واقعبینی،واقعگرایی از فرهنگ آکسفورد،فرهنگ نیرملادوی24و فرهنگ پنگوئین نهضتی در تئاتر در اواخر قرن نوزده که جانشین نمایش خوشساخت25اصطلاحی که برای نخستین بار برای گونهای ساختار نمایشی در کار گرفته شد، و در این راه به جای پرداختن به محتوا یا مضمون بر ساختار نمایش تأکید داشت.
با آنکه نمایش خوشساخت با آثار هنر یک ایبسن و برنارد شاو آغاز شد و عناصری از آن را در ساختار نمایشی خود در کار میگرفتند،آن را به نکوهش نیز میگرفتند.
گاه موسیقی پورگرام میکوشد تا رئالیسم را از تقلید صداهای موجود در طبیعت چون نوای پرندگان،اصوات مربوط به توفانها و صحنههای جنگ و صدای بادها باز دارد(سنفنی شماره 6 پاستورال یا شبانی اثر بتهوون) در واقع تئاتر در اواخر قرن نوزده با فرم ناتور الیسم کمتر مورد توجه قرار گرفت.
فرهنگ فلسفی تألیف روزنتال و یودین مینویسد: «دادائیسم گرایش و روندی در 1915 تا 1916 در هنر و ادبیات بورژوازی توسط شاعران و نقاشانی که از وحشت جنگ جهانی اول به سوئیس مهاجرت کرده بودند،بهویژه تریستان تازارا49،ریچارد هول سنبک50،ژان کوکتو51و نقاشانی چون هانس آرپ، مارسل دوشام،ژان میرو52،پل کلی53،ماکس ارنست، فرانسیس پیکابیا54و دیگران عرضه گشت."