Skip to main content
فهرست مقالات

جنبش ذاتی طبیعت

نویسنده:

(11 صفحه - از 87 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : بدن، ذات، حرکت، روح، طبیعت، نفس، استعداد، معاد، کمال، فعلیت

خلاصه ماشینی:

"اگر گفته شود که روح به طور مستقل همزمان با وجود جنین آفریده شده است، می‌گوییم پیوندی که بین روح و بدن در این فرض وجود دارد، چگونه است؟آیا پیوندشان همانند پیوند ماده و صورت در عالم است؟که ماده، قوه محض و صورت، فعلیت است. به هر حال اگر پذیرفتیم که نفس و بدن(بر فرض که دو وجود مستقل داشته باشند)با هم ترکیب می‌شوند، ترکیب آن دو چگونه خواهد بود؟ اتحادی است یا انضمامی؟آیا مانند تر کیب سرکه و شیره است که ترکیب واقعی نیست و فقط امتزاج خارجی است، یا ترکیب دیگری دارند؟در هر حال، تا اینجا هیچ یک از نظریات تام و کامل نبوده است و بنابراین نظریه ابن‌سینا هم که در قصیده«عینیه» آمده بود، رسا به نظر نرسید. آفریدیم، پس می‌توانیم دوباره شما را از خاک درآوریم و به صورت بدن مادی برگردانیم؛بلکه مقصود این است که ای انسان!به گذشته بنگر، و ببین علقه و مضغه بودی و راه را ادامه دادی، همین طور باید ادامه دهی و در مسیر حرکت نفس حیوانی و نفس ناطقه انسانی و سپس عالم برزخ و بعد از آن وجود آخرت قرار گیری!در وجود برزخی به بدن نیاز است، ولی نه بدن مادی طبیعی. از ابتدا، طبیعت انسان همین بوده که:«جاعل فی الارض خلیفه»، و اینک به عقل بالفعل رسیده و رشد پیدا کرده است و پس از رشد باید به چنین جایی برسد که: تا بگویم که چه شد کشفم از این سیرو سلوک بر در میکده با بربط و پیمانه روم مضمون این بیت، خیلی بلند و رساست و نشانگر مقصود ماست و آن این که مقصود حافظ این نبوده که نفس، پیش از بدن آفریده شد و سپس به زور و اجبار به بدن تعلق گرفته است؛نه، پیش از آن، سیر و سلوکی نبوده است، پس از آن کشفی رخ داده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.