خلاصه ماشینی:
در این باره میتوان به آثار ارزشمند صادق هدایت در بررسی رابطه میان سنت و از خود بیگانگی،به یاری مواد فرهنگ عامه ایران نیز توجه نمود.
این رخساره با توجه به دگرگونی و تعالی باورهای آیینی به رخساره قهرمانان فرهنگی-دینی در فرهنگ عامهی مردم ایران تغییر صورت میدهد و حیاتی ارزشمند و متعالی مییابد.
آوانس و میشل فوکو معتقدند که مییابد در بررسی مردم ساختی نظامهای آیینی و اخلاقی به نقش آنها در حفظ اقتدار و نظم اجتماعی توجه نمود و از این روی بررسی سمبولیسم و نظام نمادین صورتهای آیینی جامعه یکی از مهمترین گامها و قدمهای اساسی در شناخت جامعه و تحول صورتهای فرهنگی آن به شمار میآید.
6. نگاهی به کتاب مهر و داغ بر خرمن و دام کتاب«مهر و داغ»مضمونی تازه را برای مطالعه برگزیده است و انتخاب این موضوع،چشم اندازهای نوینی را در عرصهی بررسی فرهنگ و صور گوناگون آن میگشاید.
این امر را به نیکی در سمبولیسم موجود در مهر خرمن مشاهده میکنیم،آنچه کتاب به آن اشاره میکند:«ما در شکلهای مستطیل، مربع،بیضی،دایره و بته جقه(سرو خمیده)ساخته شدهاند،در نمونههای مربوط به منطقه غرب ایران،برخی مهرها در قسمت بالا شکل دو شاخ دارند که نماد (به تصویر صفحه مراجعه شود) مهر خرمن،با نقش مهر یا علی،مجموعه شخصی برکت خواهی است»(ص 75)در سمبولیسم آیینهای زراعی نوروز نیز عنصر برکت و برکت خواهی و توجه به اصل زایش و باروری دیده میشود.
کتاب مهر و داغ بر خرمن و دام با بررسیهای مردم شناختی ایران،ژرف ساختهای فرهنگ و آیین را در قالب اقتصاد آیینی به خوبی مورد مطالعه قرار میدهد و به گشایش چشم اندازی نو توفیق مییابد.