خلاصه ماشینی:
آیا میتوان فیلمی ساخت که نه به رگ خواب عوام الناس اصالت بدهد و نه به فرمولهای روشنفکرانه و نظر منتقدین؟»21 آوینی در تجربیات خود به این موضوع دست مییابد که بهترین شیوه بیان سینمایی که مبتنی بر فطرت است باید ساختاری چون روضهخوانی داشته باشد.
او در جلد سوم آینه جادو مینویسد که: «روضهخوانی»را اگر از نظرگاه روانشناسی مخاطب-به قول امروزیها-تحلیل کنیم به حقایق بسیار شگفتآوری برخواهیم خورد که همچنان نامکشوف باقی مانده است.
»22 آوینی اندکی از فیلمهای تاریخ سینما را دارای این ویژگی میداند و نمونههایی را همسو و همگرا با نظریات خود یافته است،که چون روضهخوانی، جذابیت،مخاطبمحوری و فطرتگرایی را با هم دارا هستند،نام میبرد.
اما دشواریهای نظری در دیدگاه آوینی به یک وضعیت پارادوکسیکال منتهی شده است که از یک سو تکنولوژی را حامل فرهنگ غربی میداند و از سوی دیگر خواهان آنست که تکنولوژی سینما را در خدمت«تبلیغ قرآنی»درآورد.