چکیده:
نظریات ایقاعی صفی الدین را بهطور خلاصه یادآور میشویم. صفی الدین زمان ایقاعات را با یک مقیاس میسنجد و آن را زمان معیار مینامد،اما این زمان معیار مقداری معین و مشخص ندارد او زمان معیار را به سه دسته(سریع،بطی،متوسط)تقسیم میکند.ابن سینا و ابن زیله زمان معیار را به اندازه شنیدن حروف حبسی مثل ت میداند صفی الدین حروف ساکن و متحرک را مقیاسی برای زمان ایقاعات قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
"خلیل بن احمد فراهیدی(متوفی بین 677 و 197 م)تفعیلاتی را که اوزان شعر عربی با آن تقطیع و وزن میشود را اینگونه بیان کرده است: 1-فعولن 2-فاعلن 3-مستفعلن 4-مفاعلین 5-متفاعلین 6-فاعلاتن 7-مفاعلتن 8-مفعولاتن و این تفعیلات را بر سه نوع میداند و هرکدام را به دو قسمت مجزا تقسیم مینماید: سبب-خفیف لم،کم نقره و سکون تن (به تصویر صفحه مراجعه شود) ثقیل:لم،تر نقره و نقره تن (به تصویر صفحه مراجعه شود) وتد-مجموع:طرب،عنب نقره و نقره و سکون تنن (به تصویر صفحه مراجعه شود) مفروق:قال،أمن نقره و سکون و نقره تان (به تصویر صفحه مراجعه شود) فاصله-صغری:سمکن 3 نقره و سکون تننن (به تصویر صفحه مراجعه شود) کبری:سألهم 4 نقره سکون تنننن (به تصویر صفحه مراجعه شود) و صفی الدین زمان بین نقرات اسباب ثقال را زمان(1)(به تصویر صفحه مراجعه شود) تن تن (به تصویر صفحه مراجعه شود) و زمان بین بدایات اسباب خفاف را زمان(ب)(به تصویر صفحه مراجعه شود) تنتنتنتن (به تصویر صفحه مراجعه شود) و زمان بین بدایات اوتاد را زمان(ج)(به تصویر صفحه مراجعه شود) تننتننتننتنن (به تصویر صفحه مراجعه شود) و زمان بدایات فواصل صغری را زمان(د)مینامد (به تصویر صفحه مراجعه شود) تنننتنننتننن (به تصویر صفحه مراجعه شود) هماهنگی زمانها به این شیوه یادآور اصول یونانی در زمانبندی ایقاعات است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همینطور ترکیب وزنی ملفوف شرقی و برول تونسی(در شکلی ساده) (به تصویر صفحه مراجعه شود) همینطور ترکیب رومبا: (به تصویر صفحه مراجعه شود) خفیف ثقیل:صفی الدین برای این ایقاع یک ساختار بیان کرده که با تفعلیه فعلن تلفظ میشود و در برابر هر متحرک یک نقره قرار میگیرد و ترکیب آن در زیر میآید."