Skip to main content
فهرست مقالات

عقل در حکمت نظری

نویسنده:

(15 صفحه - از 142 تا 156)

کلید واژه های ماشینی : عقل، نفس، عقل فعال، ارسطو، العقل، فعل، حکمت، ادراک، انسان، نظری

خلاصه ماشینی:

"ارسطو طبق معمول که در تحقق و تولید هر چیز قائل به تمایز قوه از فعل و ماده از صورت می‌شود، در نیروی ادراکی آدمی نیز دو جنبه متمایز قائل است که مفسران حکمت او، یکی از عقل ممکن یا قابل یا منفعل و دیگری را فعال خوانده‌اند و در طول تاریخ فلسفه به صورت‌های عقل بالقوه، عقل هیولانی، عقل بالملکه، عقل بالفعل، عقل مستفاد و عقل فعال در نوشتارهای حکمی جلوه کرده است. (17)2-عقل بالملکه:مرتبه دوم نفس است که در جهت ادراک از قوه محض خارج شده است و نخستین مرحله‌ای است که عقل، فعلیت پیدا می‌کند و بدیهیات را اعم از تصورات و تصدیقات تعقل می‌نماید و با این دست مایه آمده می‌شود ک همعقولات نری را از طریق فکری درک کند. آیا نفس در خودش و به طور خودکفا به مرتبه تعقل می‌رسد یا نیروی عقلی بیرون از انسان اعمال نفوذ می‌کند؟چنانچه نیروی بیرونی دخیل است، آیا او صور را در نفس انسان افاضه و منطبع می‌کند یا نه بلکه عقل و نفس انسان معقولات بالفعل در آن عقل مفارق را شهود می‌نماید؟آیا صور در نفس حلول می‌کنند یا نه بلکه از او صدور می‌یابند؟آیا دو عقل ممکن و فعال یا به عبارت دیگر، آماده و صورت هر دو حال در نفس انسان هستند یا یکی مفارق و بیرون از اوست؟آیا اتحادی بین عقل منفعل و فعال صورت می‌گیرد یا صرفا نوعی تعامل و تقارن است؟ارسطو در کتاب النفس، بعد از قول به تمایز ماده از علت فاعلی می‌گوید:واجب است که در نفس نیز چنین تشخیصی را قائل شویم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.