چکیده:
امنیت از نیازهای اساسی فرد و اجتماع است. در این مقاله سعی میشود تا به موضوع
امنیت در قرآن و ابعاد آن شامل عوامل ایجاد امنیت، تهدیدات امنیت و تعریف امنیت
پرداخته شود. در ادامه مقاله به امنیت از بعد واحد امنیت و نیز انواع امنیت از حیث
موضوع، محتوا و مفهوم پرداخته میشود و در پایان مدل و الگوهای امنیت مانند شهر امن
و تشکیلات امن ارائه میگردد.
خلاصه ماشینی:
"بخشی از آیات به شرح ذیل تبیین میگردد: عدم آلودگی ایمان به ظلم11، امنیت مهاجرین که امروزه در حقوق بینالملل مطرح میگردد و قرآن میفرماید: حتی اگر زنی از دارالکفر به دارالاسلام هجرت نمود یا پناهنده شد پس از امتحان وی، او را به دارالکفر برنگردانید و میتوانید با پرداخت مهریه با وی ازدواج کنید و معیشت وی را تأمین کنید و بر عکس برای زنان کافره امنیتی قائل نیست ولو همسرشان مسلمان باشد و میفرماید آنها را نگهداری نکنید یا در مورد فرزندان حضرت یعقوب وقتی فضای امنیتی خانواده به هم ریخته است فرزندان به پدر میگویند چرا به ما اطمینان نداری و از جانب ما تأمین نیستی یا پدر به آنها میگوید از دروازههای متعدد وارد مصر شوید تا دچار چشم زخم نشوید (امنیت روانی) یا مأموران مصری پی به ماهیت و ارتباط شما با یکدیگر نبرند (رعایت نکات ایمنی در سفر) یا وقتی حضرت یوسف آنها را به مصر دعوت میکند میفرماید وارد مصر شوید ان شاء الله در امنیت و آسایش کامل12 و امنیت تازه وارد به دین را در واقع تضمین مینماید تا هیچ گونه نگرانی از حیث (مسکن، معیشت، تفاوت نژادی، زبانی و قومی و دینی) نداشته باشند.
50 ج) منافقین ویژگیهای منافقین که به طور مفصل در آیات مختلف آمده است و از عوامل مخل امنیت هستند مانند این که سوگند به دروغ میخورند، انحراف در راه خدا ایجاد میکنند، هر صدایی را علیه خود میپندارند، در فراخوانیها روی برمیتابند، فاسقند، میگویند مردم انفاق نکنند، خدعه و نیرنگ به کار میبرند، دلهایشان بیمار است، ادعا میکنند ما مصلح هستیم در حالی که مفسدند، در جمع مؤمنین میگویند ما با شما هستیم و در جلسات و روابط با دشمنان (شیاطین) میگویند ما با شما هستیم، ایمان را کار سفها میدانند و میگویند ما سفیه نیستیم که ایمان بیاوریم و گنگ و کر و..."