چکیده:
هم چنان که عربهای جاهلی بر اساس اهداف و منافع خویش تعریفی از امنیت ارائه
میکردند پیامبر اکرم9 نیز بر اساس اهداف و منافع دین اسلام که رهبر آن به شمار
میرفت تعریفی از امنیت داشته است که بر اساس آن تعریف در ظرف مدتی کوتاه امنیتی
ایجاد کرد که همه مسلمانان در سایه آن از هر جهت در آرامش به سر میبردند. پیامبر
برای ایجاد امنیت برنامههایی به اجرا درآورد که هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت
توأم با موفقیت بوده است و این برنامهها علاوه بر ایجاد امنیت در جامعه به گسترش
روزافزون دین اسلام نیز کمک شایانی نموده است. در این مقاله با هدف بررسی گفتمان
امنیتی پیامبر اکرم9 ابتدا به صورت مقدمه مفهوم امنیت و گفتمانهای موجود در آن را
به اختصار مورد بررسی قرار داده، سپس در دو بخش به بررسی دیدگاه امنیتی آن حضرت
پرداختهایم. در بخش اول تلاشها و زمینههای ایجاد امنیت توسط ایشان در مکه و قبل
از هجرت و در بخش دوم که بحث اصلی مقاله است برنامههای پیامبر در ایجاد امنیت در
مدینه و پس از تشکیل حکومت را پی گرفتهایم.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس مفاد این پیمان امضا کنندگان ملت واحدی دانسته شدند؛ هر گونه ظلم و ستم ممنوع شده و هر گروه رسوم زندگی سابق خویش را میتوانستند حفظ کنند، دفاع مشترک از یثرب بر عهده همگان نهاده شده و ضمنا تصریح شده است که هر یک از گروههای مسلمان و یهود و به طور کلی تمامی امضا کنندگان و همپیمانان آنان دیگری را به صلح با دشمن دعوت کرد باید بپذیرد مگر اینکه دشمن قصد مقابله با دین اسلام را داشته باشد همچنین تصریح شده است که قریش و همپیمانان آنها پناه داده نمیشوند، داخل یثرب منطقه حرم اعلام شده و مناسبات افراد با یکدیگر بر اساس نیکی و خوبی میباشد در پایان نیز مرجع حل اختلافات پیامبر دانسته شده است.
چه این که هر گروه از مهاجر و انصار در محیط خاصی پرورش یافته بودند و در طرز تفکر و آداب و معاشرت و تعصبات قومی قبیلهای فاصله زیادی با یکدیگر داشتند و از طرف دیگر مهاجران که خانه و کاشانه خویش را ترک کرده غالبا با دست خالی به مدینه گریخته بودند در فقر شدیدی به سر میبردند نه کاری وجود داشت که بدان بپردازند نه سرمایهای داشتند و نه ابزاری برای کسب درآمد، و پیامبر باید برای ناامنی اقتصادی که پیآمد هجرت این افراد بود تدبیری میاندیشیدند که اولا، اینان به نان و نوایی برسند و فقر شدید موجب ناامنی اقتصادی نگردد و ثانیا، اهل مدینه آنان را کل و سربار بر خود ندانسته بتوانند آنها را تحمل کنند."