چکیده:
فلسفة تحلیلی فلسفة غالب در کشورهای انگلیسی زبان (آمریکا، انگلستان، کانادا،
استرالیا و نیوزیلند) در قرن بیستم است. مهمترین ویژگی این نحلة فلسفی توضیح و
تحلیل ساختار فکر از طریق تحلیلهای منطقی و زبانی است. در نزد بسیاری از فیلسوفان
تحلیلی ایضاح گزارههای فلسفی از طریق تحلیل مفاهیم راهگشای حل مسایل فلسفی است.
فلسفه تحلیلی دارای سه شاخه اصلی است: مکتب کمبریج، پوزیتویسم منطقی و مکتب
آکسفورد. اندیشههای فیلسوفان تحلیلی بر حوزههای مختلف دانش، از جمله اخلاق،
سیاست، حقوق، و تعلیم و تربیت تأثیرگذار بوده است. معرفی اجمالی فلسفة تحلیلی و
چگونگی تأثیر آن بر فلسفة تعلیم و تربیت هدف اصلی نگارش این مقاله است.
Analytic philosophy is the predominant philosophical movement of the 20th century in English- speaking countries. The most important characteristic of this movement is to analyze the structure of thought via linguistic analysis. In view of many of analytic philosophers، to reveal philosophical concepts and propositions is a way to solving the philosophical problems. Analytic philosophy has three important branches: Cambridge school، logical positivism، and Oxford school. Analytic philosophers's views have a deep influence on different braches of knowledge including ethics، politics، law، and education. In this essay we broadly introduce analytic philosophy and، then، consider its influence on education.
خلاصه ماشینی:
"سؤال اصلی که به وسیلة تئوری معنا پاسخ داده میشود این است که چگونه علایم و اصوات فیزیکی، اظهارات زبان شناختی معنادار را به وجود میآورند؟ فیلسوفان تحلیل زبانی فرضیههای گوناگونی را برای معناداری کلمات و عبارات ارایه کردهاند که بعضی از آنها عبارتند از: دیدگاه ارجاعی: یعنی کلمات علامت اختصاری اشیای بیرونی هستند.
علاوه بر این، شفلر در کتاب زبان تعلیم و تربیت که مهمترین اثر وی در فلسفة تحلیلی تعلیم و تربیت است، مباحثی را در سه فصل اول کتاب مطرح میکند که مانند مفاهیم کلیدی مستقیما به اصطلاحات مربوط نمیشوند بلکه شامل نقد و تحلیل موضوعات و مطالبی است که در قالب تعاریف، شعارها و استعارههای تربیتی ظاهر شدهاند.
وی در آغاز همة تألیفات خود که در این زمینه به رشتة تحریر درآورده است، به صراحت بیان کرده است که آشفتگی در زبان و مفاهیم تعلیم و تربیت امری مسلم است و دانش تعلیم و تربیت بیشتر از همة موضوعات علمی رایج دستخوش ابهام است: ”در سراسر دنیای جدید فقدان غمانگیزی از وضوح در مباحث و متون تربیتی مشاهده میشود.
برای بررسی این ادعای ایدل لازم است گفته شود که شفلر در آغاز کتاب زبان تعلیم و تربیت میگوید که معیارهای او برای تحلیل مفاهیم و تصورات تربیتی شواهد تجربی، استدلالهای منطقی و ابزارهای زبانشناختی هستند.
در یک جمع بندی کلی از انتقادات وارد شده به فلسفة تحلیلی تعلیم و تربیت میتوان گفت که دو ایراد قابل تأمل است: نخست اینکه با تبیین مفاهیم و نظریههای تربیتی مشکلات تعلیم و تربیت حل نشدهاند، چون تعلیم و تربیت از اقدامات عملی بشر برای بهبود شرایط زندگی خویش است و برخی آن را در زمرة هنر به حساب آوردهاند."