خلاصه ماشینی:
"حالا اجماع بر آن است که سکولاریسم عینی را باید تنها به معنای تفکیک و تمایز در وظایف و کارکردها میان حیطه دین و سیاست تلقی کرد و نه به معنای خصوصی شدن دینورزی، دین جمعی در جامعه مدنی حضور دارد (چرا نداشته باشد؟) بدون آن که ادعای قبضه کردن اقتصاد، سیاست، آموزش یا قانون را داشته باشد، ولی آیا میتواند همواره خود رادر این چارچوب بگنجاند؟ اینجاست که همچنان که سکولاریسم را به دو گونه عینی و ذهنی تقسیم کردیم، دین جمعی را نیز باید به دو مقوله تقسیم کنیم.
و اما نوع دوم دین جمعی، گونهای است که هم آواز و هم آهنگ با مدرنیت است و در جهت پیش بردن این تمایز و تفکیک ساختاری به سوی «وحدت در عین کثرت» و «تعمیم ارزشها» در جامعه مدرن حرکت میکند.
این نوع دین در عین حضور در صحنه سیاسی در حیطه بازتابی ارزشها و انتقاد از شرارتها و بیعدالتیها باقی میماند و به ندای وجدان جامعه مدنی در برابر تندرویهای جوامع پیشرفته تبدیل میشود."