چکیده:
بیان تاریخچه مدیریت دانش، تفاوت این مدیریت با مدیریت اطلاعات،فرآیند مدیریت دانش،لزوم اعمال مدیریت دانش و مزایای آن،کاربرد مدیریت دانش در دانشگاه علوم انتظامی،مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت ضمن نتیجهگیری،پیشنهادهایی ارائه شده است.در طول تاریخ زندگی انسان برخی اکتشافات و اختراعات به عنوان نقطه عطفی در زندگی او محسوب شده و تاثیرات شگرفی را از خود بر جای گذاشته است که جملگی مدیون حس کنجکاوی و برتری خواهی انسان بودهاند.انسانی که همواره سعی کرده بر یافتهها و داشتههای خود افزوده و پلههای ترقی را برای رسیدن به اوج یکی پس از دیگری بپیماید.البته در این راه نقش افراد و مراکزی که به تولید و بسط دانش و علوم هر زمان همت گماشتهاند،انکارناپذیر میکند.از نظر تاریخی هر یک از ادوار علمی زندگی بشر بنا به اتفاقی که آن دوران را تحت تاثیر قرار داده،نامی به خود گرفته است،همانند دوران رنسانس و انقلاب صنعتی.بر همین مبنا عصر حاضر را نیز عصر اطلاعات مینامند و میگویند که جوامع در این عصر برای توسعه،نیازمند تولید دانش هستند. مدیریت دانش در سالهای اخیر به یک موضوع حیاتی و مهم تبدیل شده که برکسب اطلاعات،سازماندهی و تولید دانش با کمترین هزینه تأکید دارد یا به عبارت دیگر،ساماندهی به پدیده انفجار اطلاعات و هدایت آن در مسیر مورد نظر است؛زیرا دانش ترکیبی سازمان یافته از اطلاعات است و اگر سازمانی نتواند شکل صحیح دانش را در جایگاه مناسب آن تشخیص دهد در عرصههای رقابتی با مشکل روبهرو خواهد شد.خوشبختانه این امر به وضوح در چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران پیشبینی شده است و در افق این چشمانداز جامعه ایرانی را جامعهای برخوردار از دانش پیشرفته،توانا در تولید علم و فناوری،متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی میبیند.در این مقاله،به شیوه کتابخانهای،ضمن ارائه تعاریف مختلفی از دانش،اطلاعات و مدیریت آن با
خلاصه ماشینی:
"یادگیری روشی است که سازمانها از طریق آن داراییهای دانشی خود را انتقال و افزایش میدهند که اگر این داراییها در سرتاسر سازمان منتشر نشود نفعی عاید سازمان نخواهد کرد؛زیرا ارزش سرمایه دانش از طریق به کارگیری و استفاده از آن در بسط و پیشبرد اهداف سازمان حاصل میشود و -------------- (1).
Learner organization بدین ترتیب،سازمان دانشمدار یعنی سازمانی که در آن خلق دانش نهادینه شده و به عنوان راه هدایت عملیات مورد قبول واقع شده است،شکل میگیرد؛سازمانی که آماده پذیرفتن تغییرات است و در این راه نه تنها خود مقاومتی نشان نمیدهد بلکه اعضای آن سعی کنند با بهرهبرداری از آن به اهداف سازمان دست یابند.
از شاخصترین رسالتهای نیروی انتظامی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات IT و ICT میتوان به ایجاد ارتباط بین نیروی انتظامی و سایر نهادها و سازمانها به ویژه سایر مراکز آموزش عالی کشور از طریق تبادل نیروی انسانی و برگزیدگان همایشها و سمینارها و در سطح کلان نیز ایجاد ارتباط بین دانشگاه علوم انتظامی با سایر دانشگاههای پلیس جهان اشاره کرد تا از این رو بتوان شعار دانش دانش فرازمانی و فرامکانی را عینیت بخشید،همچنین از رسالتهای مهم نیروی انتظامی در ارتباط با مدیریت دانش میتوان از توجه بیش از پیش به سرمایه فکری و خرد انسانی نام برد بهگونهای که امکان و قدرت انتخابهای برتر را برایش فراهم سازد و در نهایت بروندادی کیفی و با صلاحیت و لایق تحویل جامعه کند به نحوی که خود توان شناسایی،در اختیارگیری،سازماندهی و اشاعه دانش بهتر را داشته،موجبات بهرهگیری از دانش و خلق بیشتر آن را فراهم کند."