چکیده:
این پژوهشگرایش دانشآموزان پیشدانشگاهی نسبت به نیروی انتظامی را مورد مطالعه قرار داده است.از جمله اهداف مهم این پژوهش،بررسی مقایسهای عوامل مؤثر بر میزان گرایش شغلی دانشآموزان به نیروی انتظامی بوده است.
جامعه آماری،کلیه دانشآموزان دختر و پسر مراکز پیشدانشگاهی دولتی روزانه شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از مناطق 1،6،8،9 و 91 حجم نمونه 527 نفر انتخاب شدند.روش تحقیق،بررسی پیمایشی شیوه جمعآوری اطلاعات،از طریق پرسشنامهء محقق ساخته اجرا شد.برای تجزیه و تحلیل دادهها و برای درک و آزمون فرضیهها،از آزمون کای اسکوئر،ضرایب همبستگی کرامر و کندال،بهره گرفته شده است.
ارتباط بین متغیرهای مستقل(ویژگیهای فردی دانشآموزان،ویژگیهای خانوادگی، شناخت از پلیس و منزلت اجتماعی پلیس)با متغیر وابسته(گرایش شغلی دانشآموزان به پلیس)مورد بررسی قرار گرفت.نتایج مهم این پژوهش عبارت است از:
الف-بین متغیرهای:منطقه آموزشی،جنسیت،تحصیلات پدر دانشآموزان،منزلت اجتماعی پلیس،شناخت و آگاهی از پلیس و متغیر گرایش دانشآموزان به پلیس رابطه وجود دارد.
ب-بین متغیرهای:سن،معدل،رشته تحصیلی،شغل پدر،درآمد ماهیانه پدر و متغیر گرایش دانشآموزان به پلیس رابطه معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"در خصوص عوامل مؤثر بر میزان گرایش شغلی دانشآموزان به نیروی انتظامی به
ویژه تأثیر منزلت اجتماعی پلیس در گرایش دانشآموزان به نیروی انتظامی وجود
4. بین منزلت اجتماعی پلیس و گرایش دانشآموزان به نیروی انتظامی رابطه وجود
گرایش و نگرش مردم نسبت به ارزش و منزلت اجتماعی شغل،بیانگر میزان مطلوبیت آن شغل در جامعه است و گرایش و یا عدم گرایش دانشآموزان به برخی از مشاغل به
فرضیه اول:بین ویژگیهای فردی دانشآموزان با گرایش شغلی آنان به پلیس رابطه
(رابطه بین سن دانشآموزان و گرایش شغلی آنان به پلیس)تأیید میگردد.
(عدم ارتباط بین رشته تحصیلی دانشآموزان و گرایش شغلی آنان به پلیس)تأیید شده
ت-بین معدل دانشآموزان و گرایش شغلی آنان نسبت به شغل پلیس رابطه
(عدم ارتباط بین منطقه آموزشی دانشآموزان و گرایش شغلی آنان به پلیس)رد شده
دانشآموزان و گرایش شغلی آنان به پلیس)تأیید میگردد و این رابطه در سطح معنی
ج-بین جنسیت دانشآموزان و گرایش شغلی آنان نسبت به شغل پلیس رابطه
(عدم ارتباط بین تحصیلات پدر دانشآموزان و گرایش شغلی آنان به پلیس)رد شده
دانشآموزان و گرایش شغلی آنان به پلیس)تأیید میگردد و این رابطه در سطح 99
فرضیه سوم:بین شناخت دانشآموزان از پلیس و گرایش شغلی آنان به شغل پلیس
H0 (عدم ارتباط بین شناخت دانشآموزان و گرایش شغلی آنان به پلیس)رد شده است.
گرایش شغلی آنان به پلیس)در سطح معنیداری مورد تأیید قرار گرفته است.
H0 (عدم ارتباط بین منزلت پلیس و گرایش شغلی دانشآموزان نسبت به شغل پلیس)رد
نزد مردم و گرایش شغلی دانشآموزان نسبت به شغل پلیس)در سطح معنیداری مورد"