چکیده:
درک و ویژگی های سازمان های دانش محور و دستیابی به یک تصویر جامع نسبت به رویکرد جدید مدیریت دولتی به سوی مدیریت دانش، گام اول حرکت به سوی طراحی یک پلیس «دانش محور» تلقی می شود. از دیگر ملزومات و مقدمات این مهم می توان به تقویت توان یادگیری، تقویت توان یاددهی، سیالیت جریان های دانش، تقویت توان آینده پژوهی در پلیس و پیش ضرورت های مدیریتی شامل تغییر فرهنگ مدیریت به فرهنگ دانشوری و تغییر صفات فرمانده از «مدیریت پلیسی» به «رهبری پلیسی» اشاره کرد.
در آغاز این مقاله تصویری از سازمان های دانش محور ارایه می گردد، سپس درباره برخی از ارکان چنین سازمان هایی چون: ویژگی های ساختاری، ویژگی های نیروی انسانی، دانشگر و مهم ترین نقش رهبران این سازمان ها (مدیریت دانش) مطالبی ارایه خواهد شد. در پایان، بایستگی های یک «پلیس دانش محور» مطرح می گردد
خلاصه ماشینی:
"برای تحقق این مهم یک سیستم مدیریت دانش مطلوب باید بتواند دربارهء مسائلی که تاکنون شناسایی نشدهاند،اطلاعات مناسبی ارائه داده و در راستای حفظ توان سازمان(پلیس)در پاسخگویی به شرایط جدید ناشی از مواجهه با مقولات جدید(امنیتی-انتظامی)توانایی نوآوری و پشتیبانی اطلاعاتی نو را داشته باشد(جفری،دین و پیتر گژاک،7002:721).
تجربیات سازمانهای مختلف پلیسی در به کارگیری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی متنوع بوده و اگرچه تاکنون معطوف به تحقق دانشوری نبوده است و براساس احساس ضرورت افزایش«بهرهوری»(دغدغه خاطر مدیران دهه 09)صورت پذیرفته است ولی به عنوان مقدمات و پیشگامیهای چنین سازمانهایی برای حرکت به سوی دانشوری تلقی میشود؛به عنوان مثال پلیس کانادا مجموعهء مفصلی از انواع سیستمهای اطلاعاتی و پایگاه داده در اختیار دارد که در انجام مأموریتهای آن نقش بهسزایی دارد.
مروری بر وضع موجود و بررسی و نقد میزان آمادگی ناجا برای حرکت به سوی دانشمحوری،مقدمهء اصلی این مهم بوده و تحلیل سوابق دانشمحوری این سازمان میتواند راهنمای خوبی برای توسعهء پلیس دانشمحور در ناجا باشد؛تحلیلهایی مانند: 1-بررسی میزان اثربخشی تحقیقات و طرحهای پژوهشی انجام یافته در ناجا به منظور آگاهی از میزان توانایی بهرهمندی ناجا از نتایج آنها؛ 2-بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان با پایه ورودی کارشناسی ارشد و بالاتر به ناجا؛ 3-بررسی میزان تحقق اهداف برگزاری همایشهای سالانهء«برترینهای پژوهش در ناجا»؛ 4-تبیین وضع موجود نظامهای اطلاعاتی و پایگاههای داده در ناجا؛ 5-تبیین میزان کارایی نشریات و تألیفات در ناجا؛ 6-تبیین«مدیریت منابع انسانی»در ناجا از جنبههای مختلف«رضایت شغلی،انگیزه، سلسلهمراتب نیازها و..."