چکیده:
زن و مرد در اصل انسانیت باهم برابرند که انسانیت حقیقی جامع و مشترک میان مرد و زن است و ذکورت و انوثت امری عارضی است.بنابراین هر کمالی که ممکن است مردان بدان برسند زنان هم میتوانند بدان نایل آیند و زنان از هیچ کمالی و مرتبهای محجور نیستند حتی مرتبهء والای ولایت و قطبیت. پیامبر(ص)به کمال برخی از زنان همچون مریم دختر عمران و آسیه زن فرعون شهادت داد.بالاخره در شرافت و کمال زنان همین بس که خداوند آنها را محبوب پیامبرش گردانید،مهر زنی (دختر حضرت شعیب)را ده سال مزدوری پیامبر بزرگی همچون حضرت موسی و نیز عمل زنی(هاجر)را اصلی در تشریع یعنی سعی میان مروه و صفا قرار داد.و اما از نظرگاه ابن عربی زن را بر مرد برتری و کمالی است زیرا در حالیکه مرد فقط مظهر فاعلیت حق تعالی است زن هم مظهر فاعلیت اوست و هم مظهر قابلیت او و گذشته از این بوی امومت و مادری که الذ روایح و خوشترین بویهاست از زنان استشمام میشود نتیجه اینکه باید بانوان را دوست داشت و احترام گذاشت که حب آنها میراث نبوی و حب الهی است.
خلاصه ماشینی:
(سورهء نور(42) آیهء 63)وارد میسازد،که در آن فقط رجال ذکر شده و لفظ نساء نیامده است،بلافاصله برای دفع این شبهه،که خداوند در این آیه رجال را بر نساء برتری داده است، مینویسد که خداوند در این آیه بدین جهت زنان را ذکر نکرده،که مرد متضمّن زن است و حوّا جزئی از آدم است،لذا جهت تشریف رجال و تنبیه بر اینکه نساء لا حق رجالند به ذکر رجال بسنده کرده و در واقع نساء را رجال نامیده است،وگرنه هیچ کمالی در اختصاص و انحصار مردان نیست و زنان از هیچ کمالی محجور نیستند،که پیامبر صلی اللّه علیه و آله)به کمال مریم دختر عمران و آسیه زن فرعون شهادت داد(فتوحات،ج 2،باب 96،ص 142)اشاره به حدیثی است،که در کتب روایی اهل سنّت به صور مختلف نقل شده ولی در کتب روایی شیعه نیامده است و ابن عربی آن را به صورت ذیل نقل کرده است:«کمل من الرّجال کثیرون و من النّساء مریم بنت عمران و آسیة امراة فرعون» (فتوحات مکیّه،ج 5،باب سیصد و بیست و چهار،ص 821)قیصری در شرح خود به این صورت آورده است: «کملت من النّساء اربع مریم بنت عمران و آسیه امراة فرعون و خدیجه و فاطمه.
چنانکه میان رسل و انبیاء واقع شده است،که خداوند فرموده است: «تلک الرّسل فضّلنا بعضهم علی بعض» (سوره بقره(2)آیهء 352) «و لقد فضّلنا بعض النّبیین علی بعض (سوره الاسراء،(71)آیه 55)(فتوحات،ج 5،باب 423،ص 821)بنابراین ممکن است این تفاضل در میان مردان و زنان نیز واقع شود مردی در درجهء کمال از زنی و یا زنی در درجهء کمال از مردی و یا از مردانی برتر باشد، که طبق نظر ابن عربی و با توجّه به حدیثی که از حضرت پیامبر(ص)نقل کرد حضرت مریم و آسیه زن فرعون بر مردانی برتری داشتند،که آن حضرت به کمال آنها شهادت داد.