خلاصه ماشینی:
"اگرچه کتاب،مجموعهای از نظرات منتقدان و مفسران(مانند نقل قول از پازولینی در عنوان کتاب)را گردهم آورده است که همه آنها به ارتباط قابل توجه سیاست و زیباشناسی سینما مربوط میشوند؛ولی به نظر میرسد که مؤلف،در اغلب موارد به ذکر این نقلقولها اکتفا میکند و به نتایجی که چنین کتابی انتظار میرود،دست نمییابد.
ستنی دیگر جنبههای شمایل نگاشتی این فیلمها را نیز با چنین بینشی تحلیل کرده است و به تفسیر شباهت شهرهای خالی از سکنهء چیریکو و فیلمهای اوایل دههء شصت آنتونیونی میپردازد که از«خطوط عمودی طاقها،دیوارها،راهروها و ستونها برای تقسیم پردهء مستطیلی به دو،سه بخش،یا بیشتر...
برای مثال به سختی میتوان قضاوت کرد که چرا او از«کمونیسم فرضی»پازولینی سخن میگوید،در حالی که مشخصهء آثار او دوری از حزب کمونیسم است؛و بسیار سادهاندیشانه است که«نمودهای سبکشناختی و عدم قطعیت نهفته در فرمهای مدرنیست»را به عدم ثبات سیاسی نسبت دهیم؛درحالیکه این خصوصیات بخشی از مدرنیسم سینمایی شایع در آن زمان بودهاند که فراسوی مرزهای ایتالیا و یا شرایط اقتصادی آن وجود داشت."