خلاصه ماشینی:
"احساس حقارت در کودکان و نوجوانان(3) افضل الملوک حسینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) عوامل ایجاد احساس حقارت توسط معلم 1-انتظار زیاد از حد از دانشآموز و تحقیر او بعضی از معلمان از شاگردان خود انتظار بیش از حد دارند،درنتیجه دانشآموز خود را که از عهده انجام دروس برنیامدهاند،به طور مستقیم یا غیرمستقیم در برابر تمام شاگردان مورد سرزنش و خفت قرار میدهند و حال آنکه شاگرد میداند تا آنجا که مقدوری بوده است،در کار خود سعی و کوشش کرده است.
اگر دانشآموز احساس کند کمتر از دیگر دانشآموزان مورد محبت قرار میگیرد، درحالیکه دلیل روشنی نبیند تا بتواند خود را اقناع کند،احساس دلزدگی از کلاس پیدا میکند و خود را بیکفایت مییابد و توجهاش را به معلم از دست میدهد که همین مسائل در پایین آمدن کیفیت کارش اثر بسیار دارد و درنتیجه احساس بیکفایتی تقویت میگردد.
آنهایی که در زندگی خصوصی احساس عدم امنیت میکنند و اوقات خود را با ناراحتی و پریشانی بهسر میبرند،در موقع تماس با جمع نمیتوانند درست با افراد دیگر تفاهم ایجاد کنند و روی همین اصل کمتر در میان گروه محبوبیت پیدا میکنند.
22 بدینترتیب میبینیم بچههایی که مورد توجه گروه هستند،اعتماد به نفس بالایی دارند درنتیجه در کارها و امور تحصیلی خود موفقند و این امر روحیه آنها را تقویت میکند.
23 کودکان و نوجوانانی که در طبقات پائین قرار میگیرند مثلا در خانوادههای کارگری به دنیا میآیند قطع نظر از آنکه به علت فقر اقتصادی،کمبود تغذیه و شرایط دیگر جسما ضعیفترند اغلب تحت فشار شرایط زندگی قرار میگیرند و مجبورند سریع و بیش از حد ظرفیت خود جلو بروند و بدیهی است در این صورت کمتر موجبات رضایت محیط خانوادگی و حتی خویشتن را میتوانند فراهم کنند."