خلاصه ماشینی:
"یادگیری در مکتب شناختی بیشتر به مفهوم Education (تعلیم و تربیت)نزدیک می باشد در این نوع یادگیری فرد مطالب را براساس فهم و درک مناسب روابط درمییابد به همین دلیل به جای اینکه موضوع به شکل تلقین به فراگیر آموزش داده شود،او خود به تعقل در موضوع مورد آموزش میپردازد و نتیجه آموزش با توجه به خلاقیت و ابتکار هوش انسانی معلوم و قابل پیشبینی نیست.
در چنین شرایطی معلم با بهرهگیری از روش حل مسئله قادر خواهد بود افراد را به تناسب استعدادها با مسئله مواجه نموده و فراگیری که از هوش بیشتری برخوردار است با،بهرهگیری از قوه ابتکار خود فرصت و زمان اضافی خود را صرف مطالب اضافی و تکمیلی نماید، در صورتی که فرد ضعیف و متوسط در همان زمان به یادگیری فعال در مورد مسئله میپردازند.
امروزه روشهای یادگیری برنامهای که عمدتا متکی به مکتب رفتارگرایی و فلسفه ناشی از زمینه یادگیری در این مکتب میباشند(یادگیری به مفهوم تغییر در رفتار قابل مشاهده و ارزیابی و اندازهگیری آن)به دلیل برخورداری از زمینههای سازمانیابی مطالب در برنامهریزی درسی برای مقاطع مختلف از رواج و معروفیت خاص خود برخوردار میباشند و در بسیاری از آموزش و پرورشهای کلاسیک جهانی مورد استفاده واقع میشوند.
(3)-کهلر ضمن آزمایش معروف خود با میمونی بنام سلطان ضمن قرار دادن موزی دور از دسترس او و قرار داد چوبی که میمون را قادر میساخت بوسیله آن موز را بدست آورد،متوجه شد میمون پس از تلاشهای فراوان سرانجام به گوشهای نشسته و در فکر فرو میرود،پس از مدتی تأمل،به سراغ چوب میرود و بالاخره با استفاده از آن موفق به دست آوردن موز میشود،از این آزمایش کهلر نتیجهگیری نمود آنچه عامل یادگیری در موجود زنده میشود،بینش و بصیرت و درک او از موقعیت میباشد."