خلاصه ماشینی:
"طرح پژوهش هدف اصلی این پژوهش،هنجاریابی آزمون حافظهء وکسلر برای نمونهء موردنظر و فراهم آوردن ابزاری به منظور سنجش و آزمون حافظهء افراد است.
مرتبط بودن ابزار اندازهگیری(آزمون حافظهء وکسلر)با ویژگی مورد سنجش(حافظه)،میزان این ارتباط و عدم پوشش حیطههای نامربوط توسط پرسشهای آزمون،تحت عنوان اعتبار آزمون مورد بحث قرار میگیرد.
جدول 3 نشاندهندهء قابلیت اعتماد یا به عبارت دیگر بیانگر میزان دقت و ثبات آزمون حافظهء وکسلر در سنجش حافظهء افراد نمونهء ایرانی است.
مقایسهء گروههای موجود در نمونه نشان جدول 4 جدول اعتبار آزمون-ماتریس همبستگی بین متغیرهای آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) این ماتریس در واقع شاخص همسانی درونی آزمون است،همانطور که در جدول ماتریس همبستگی بین متغیرهای آزمون حافظهء وکسلر مشاهده میشود،میزان همبستگی هریک از متغیرها با بهرهء حافظه در سطح 001/0 درصد معنادار میباشد.
ضریب الفای بدست آمده بیانگر دقت و درجهء ثبات و هماهنگی بالای آزمون حافظهء وکسلر در امر مورد سنجش آزمون(حافظه)بر روی نمونهء ایرانی است.
تحلیل نمونهگیری محتوایی مستلزم پاسخ بدین پرسش است که تا چه اندازه نمرههای آزمون تحت تأثیر عوامل مربوط به مجموعه سؤالهای منتخب هستند؟با توجه به نتایج اجرای آزمون بر روی نمونهء ایرانی میتوان ادعا کرد نمرههای حاصل از پارهتستهای 1 و 2 چندان ارتباطی با سنجش حافظه نداشته،اگر پژوهشگر دیگری درصدد طراحی آزمون جهت سنجش حافظه برمیآمد،طرح وی خصوصا در این دو مورد با آزمون حافظهء وکسلر متفاوت بود."