خلاصه ماشینی:
"چه بسیار افرادی هستند که در خانوادهء مذهبی بزرگ میشوند اما چندان رغبتی به این امر مهم نشان نمیدهند،چرا که حد اقل دو عامل اصلی در تربیت نماز میتوان تشخیص داد:یکی وجود محیط مذهبی و دیگری عملکرد افراد آن محیط که در اینجا منظور خانواده است.
نهاد مدرسه کمی پیچیدهتر از خانواده است و چنانچه این پیچیدگی مدنظر قرار نگیرد برنامهریزی برای امر مهم نماز با مشکل روبرو خواهد بود،چرا که مدرسه با تعداد بیشتری از افراد،با تربیتهای گوناگون روبروست.
و تنها گروه سوم میباشند که هم خانواده مذهبی بوده است و هم پدر و مادر در مورد آنان تلاش کردهاند،سادهاندیشی است که مربی همگان را در گروه سوم قرار دهد و انتظار داشته باشد که با بلند شدن صدای اذان همگی راهی مسجد و یا نمازخانه شوند.
سخن آخر اینکه باید شیرینی و حلاوت نماز را به کودکان و نوجوانان چشاند که اگر طعم نماز را چشیدند هرگز رهایش نمیکنند و این بالاترین هنر خانواده و مدرسهء موفق است."