خلاصه ماشینی:
"و لکن عموما برای هریک از آن امامزادهها در محل خودشان مطالبی بر سر زبانها است که غالبا مبتنی بر ظهور کرامات و خوارق عادات است،و در خصوص امامزادگان ایران این مطلب جالب توجه است که یکی از مورخین و نسابههای قرن ششم به نام ابو الحسن علی بن زید بیهقی(متوفی به سال 565)در مجلد اول کتاب نفیس خود لباب الانساب و القاب الاعقاب(نسخهء خطی کتابخانهء آستان قدس)گوید:پس از شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام سه هزار نفر از او لاد ائمهء طاهرین به خونخواهی آن حضرت از بغداد به ایران آمدند و لشگر مأمون از حدود و حوالی قم تا خراسان جابهجا با آنان مصاف داده و آنها را شهید کردند!در صورت صحت این کلام نتیجه آن است که در حدود سال دویست و سهه هجری که سال شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا-صلوات الله و سلامه علیهما-ست قریب سه هزار تن از سادات عظام و او لاد ائمه انام علیهم السلام در بلاد ایران از حوالی قم تا خراسان به درجهء رفیعهء شهادت نائل و در همان امکنهء شهادت خود مدفون گردیدهاند که قبور مبارکهء آنان باز به سبب جور و عدوان دشمنان مخفی و مستور بلکه متروک و مجهول مانده و در همان اوان به کلی آثار آن قبور از بین رفته است؛جز اندکی انگشتشمار همانند قبر حضرت احمد بن موسی الکاظم علیهما السلام که به قول همان نسابهء بیهقی وی را در لشگر مأمون در کوهستانهای ناحیهء اسفراین خراسان شهید کرده و در همانجا دفن شده و قبر مطهرش تا زمان بیهقی مذکور مزاری مشهور بوده که مع الوصف مزار این امامزاده جلیل القدر نیز در کتب مختلف در چند موضع دیگر نیز نشان داده شده و شهرت فعلی که مزار فایض الانوار شاهچراغ شیراز باشد خط بطلان بر روی همهء اقوال دیگر به حق یا ناحق کشیده است."