خلاصه ماشینی:
"و اما اگر عبد و بردهء غریب که جزو بیت المال و غنایم نیست، از غنایم بدزدد،دستش قطع شود و این در صورتی است که آنچه دزدیده است،بیشتر از سهم خود او و در حد نصاب باشد،که یک چهارم دینار است و حکم حر نیز اگر از غنایم بدزدد،چنین است.
این در صورتی است که او در غنایم سهمی داشته باشد؛یعنی به اذن مو لای خود در جهاد شرکت جسته است و یا مو لای او دارای سهمی در بیت المال و غنایم،بوده است؛وجود سهم مشاع او و یا مو لایش شبههای است که مانع بریدن دست و اجرای حد سرقت میشود.
کلینی از محمد بن قیس و از ابو جعفر محمد باقر(ع)نقل میکند: علی،علیه السلام،دربارهء دو مردی که از بیت المال سرقت کرده بودند و یکی برده بیت المال بوده و دومی بردهء مردم،چنین داوری کرد: بر غلام نخست حدی نیست چون مال خدا،مال خد ا را خورده است و دومی را جلو آوردند و دستش را بریدند."