Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی در باب معاد جسمانی

نویسنده:

(10 صفحه - از 3 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : باب معاد جسمانی ، معاد جسمانی ، بدن ، نفس ، صدرا ، بدن اخروی ، مادی ، روح ، آخرت ، بدن دنیوی

این پژوهش مختصر، پس از طرح مسأله معاد جسمانی که در معرض شبهات عقلی، علمی و دینی قرار گرفته است، نظر شیخ الرئیس را در این باب نقل و نقد کرده است. آنگاه، بعد از رد اجمالی سایر آرای موجود در این زمینه، با بیان اصول بنیادی حکمت صدرایی، حقیقت معاد جسمانی را آنگونه که مقصود کتاب و سنت است، بررسی و به اثبات می‌رساند.

خلاصه ماشینی:

"در دلالت قطعی نصوص دینی بر معاد جسمانی جای شک و تردید نیست؛ اما این آموزه دینی در طول تاریخ با چالشهای فراوان عقلی و علمی مواجه بوده است؛ چالشهایی مانند امتناع اعاده معدوم و امتناع رجوع روح به بدن پس از جدایی و همسانی‌آن با تناسخ و شبهه آکل و مأکول و تعدد بدن دنیوی یک شخص در طول حیات با تبدل سلولها و تردید در تعلق روح به هر یک از آنها و ناکافی بودن سطح زمین برای حشر جسمانی همه انسانهای اولین و آخرین و ... آنچه که تصویر کرده، ربطی به اثبات نشئه آخرت و بیان ایمان به روز قیامت ندارد؛ زیرا چیزی را که از تصویر کلام و تقریر مرامش اثبات می‌کند جز امکان این امر که پراکنده‌های اجزاء پخش‌شده در مکانهای مختلف و جهات متعدد دنیا را جمع می‌آورد و بعضی را بر بعض دیگر در یک مکان چیده و بر آنها صورتی همانند صورت معدوم شده پیشین افاضه می‌کند و روح از عالم قدسی خود پس از روزگاران درازی که در آنجا بوده برای بار دیگر در کمال آرامش و آسایش به این جهان بازگشته و به این بدن متراکم تاریک و مظلم تعلق می‌گیرد، نیست. او پس از بیان اینکه اعتقاد به معاد به این شکل عامیانه (اعتقاد به معاد جسمانی محض و انکار روح مجرد) برای جاهلان و عوام و پیشه‌وران و صنعت‌کاران و معامله‌گران و بازرگانان بسیار خوب است؛ چون آنان مکلف به اعتقادات رسمی درباره آخرت می‌باشند تا برای آنها انگیزه عمل خیر و طاعات و ترک بدیها و گناهان ایجاد کند؛ می‌گوید: «اما آنچه که محققان اسلامی و فضلای مسلمان بدان اعتقاد خود را زینت داده‌اند آن است که با این اجساد، جواهر دیگری هم هست که شریف‌تر و تابناک‌تر می‌باشد و آنها اجسام متراکم نمی‌باشند؛ بلکه ارواح لطیفی‌اند که از این بدنها در هنگام مرگ خارج می‌شوند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.