Skip to main content
فهرست مقالات

ره یافت غرب شناختی روشن فکران سکولار و علم دینی

نویسنده:

(23 صفحه - از 116 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : مدرنیته ، دین ، غرب ، مدرن ، روشن‌فکران سکولار و علم دینی ، روشن‌فکران سکولار ، تجدد ، مدرنیته غرب ، سنت ، جریان روشن‌فکری سکولار

این نوشتار به دنبال تحلیلی جریان‌شناختی از روشن‌فکری سکولار بعد از انقلاب می‌باشد. به این منظور، با بررسی شاخص‌ترین جریان‌های روشن‌فکری سکولار، ابتدا نوع رویکرد جریان‌های فوق نسبت به مدرنیته غرب و سپس راهبرد جریان‌های فوق را در حل پارادوکس سنت و تجدد بررسی نموده و با نقد و ارزیابی آن، به استنباط و داوری نسبت به راهبردهای به کار گرفته شده در مسئله علم دینی می‌پردازد.

خلاصه ماشینی:

"از این رو رویکرد تعامل و هم‌کنشی سنت و تجدد ( که با تحلیل دین‌شناختی و کلامی حداقلی و سکولاریستی همراه بوده) بازتاب و بازخورد طبیعی تقابل و تعارض حقیقی میان دین و مدرنیته می‌باشد و ارایه راهبرد هم‌کنشی سنت و تجدد، به لحاظ دغدغه پی‌گیری تحقق عینی دین و ارایه راه برون رفت دین و نظام آن، از وضعیت چالشی و در جهت توسعه و حفظ آرمان‌های کلان و اجتماعی دین نیست بلکه بیش از هر چیزی، حرکت و هماهنگی در جهت پارادایم حاکم و نظام مدرنیته بوده است. در واقع می‌توان مدعی شد که جریان روشن‌فکر با توجه به پذیرش گفتمان مدرنیته به جای طرح عبور و طرح ساختارشکنانه از مدرنیته، سنت را معبر قرار داده است؛ با این تفاوت که بعضی در رویکرد تعاملی خود، در درون پارادایم دین و سنت به اصلاح و تجدید آن روی آورده‌اند، و بعضی دیگر طرح تعاملی خود را در خارج از پارادایم دینی دنبال کرده‌اند، همانند راهبرد معنویت سکولار که در حقیقت می‌توان آن را تئوری عبور و گذر از دین و سنت تلقی کرد، زیرا چنان چه گفته شد، مدرنیته را مبدأ عزیمت خود قرار داده و در نهایت نیز می‌خواهد به درون آن راه یابد و نمی‌تواند طرح راه‌گشایی دیگری ارایه کند و از درون سنت و دین به حل چالش سنت و تجدد بیندیشد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.