خلاصه ماشینی:
"بحث اصلی بر این حقیقت استوار است که نظام اوقاف در طول تاریخ اسلامی،خدمات مهمی -بدون هیچگونه هزینه برای دولت-ارائه کرده است؛ازاینرو نوسازی موفق این نظام،باعث کاهش قابلملاحظهء هزینهء دولت، کوچکتر شدن دولت،کاهش سودهای ربوی و حذف ربا خواهد شد.
ریشههای این نوع خاص از وقف نامعلوم و بحثانگیز است؛برای مثال،مستشرقان فرانسوی معتقدند که اوقاف خانوادگی،در عکس العمل عربها نسبت به قانون اسلامی ارث که هدفش بالا بردن موقعیت زنان در جامعه بود،ریشه داشت؛اما هنگامی که زنان از حق توارث برخوردار شدند،این برخلاف سنتهای محلی بود و عربها کوشیدند تا راهی بیابند که این قانون جدید را کنار بزنند و نوعی از شدیت یا حتی اختصاص اموال به فرزندان ذکور را برقرار سازند؛ بههمینجهت،این شرقشناسان از اساس تأکید داشتند اوقاف خانوادگی،تحولی بوده که پس از ظهور اسلام پدید آمد و در قرون بعد،ابتدا بهصورت فرار از قانون ارث ظاهر شد.
21بههرحال،قویترین ردیه بر دلیل توقیف را گربر مطرح کرد که گفت:زنان منطقهء«ادرنه»که چیزی نداشتند تا از توقیف یا ضبط آن بهوسیلهء دولت بترسند،56 درصد اوقاف خود را بهصورت اوقاف خانوادگی ایجاد کردند؛در حالیکه 08 درصد اوقاف واگذار شده بهوسیلهء کسانی که بیشترین ترس را از توقیف اموال داشتند و از رهبران بودند،بهصورت اوقاف عام المنفعه بود؛ازاینرو گربر نتیجه میگیرد:«در قرن 51 و 61 وقف در ادرنه بهندرت پیش میآمد که به منظور حفاظت از دارایی مالک از هرگونه نقل و انتقال صورت گیرد».
سرمایهء اصلی وقف از شرایط هروقف،آن است که باید با سرمایهء شخصی مالک تأسیس شود؛البته در این خصوص منازعات و نظرهای مخالفی هم وجود دارد؛ برای نمونه میتوان اوقاف بزرگ حاصل از دارایی توقیفشده در جمهوری اسلامی ایران،61و نیز زمین را بهصورت سرمایهء اولیه در نظر گرفت."