چکیده:
هشتم مردادماه روز بزرگداشت سهروردی است.او ایرانیترین فیلسوف در میان فیلسوفان مسلمان و نقطه تلاقی فلسفه اسلامی،ایرانی و یونانی است.با اینکه وی 35 سال بیشتر عمر نکرد و توسط متعصبان به شهادت رسید،بیش از 50 اثر به زبان فارسی و عربی دارد. روز دوشنبه هشتم مردادماه در محل انجمن حکمت و فلسفه ایران،مراسم بزرگداشت این حکیم ایرانی با همکاری فرهنگستان هنر برگزار شد.آنچه در ادامه میخوانید شرح نظرات سخنرانان،دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر داریوش شایگان درباره آثار و افکار این فیلسوف است.
خلاصه ماشینی:
"خبر (معرفتبخشی اندیشهها)طلوع معرفت اشراق(بزرگداشت سهروردی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) گزارش سخنرانی غلامحسین ابراهیمی دینانی و داریوش شایگان در روز اشاره: هشتم مردادماه روز بزرگداشت سهروردی است.
در مورد ایران و اسلام میتوان گفت که برخورد این دو باهم چیزی است بیشتر از یک تلاقی،چرا که ایران در نهایت اسلامی شده و کمتر بین این دو مسئلهای ایجاد شده است.
من قصد ندارم وارد بحث تاریخی بشوم و از جفاهایی که (به تصویر صفحه مراجعه شود) در حق تاریخ پیش از اسلام ایران شده و میشود یاد کنم که البته خود داستان غمانگیزی است.
سهروردی گرچه خیلی تاریخی صحبت نمیکند، اما به قول کربن او در روحی صحبت میکند که گویی از زبان سقراط حرف میزند،او محل تلاقی ستارگان فکری است.
گرچه گفته میشد که تنها زبان عربی است که توانایی بیان فلسفه را دارد اما سهروردی در همین چند رسالهای که به زبان فارسی نوشت نشان داد که زبان فارسی هم دقیقا از همین توانایی برخوردار است.
قبل از او هم ابن سینا با«دانشنامه علایی»دست به این کار زد و همین رساله به قلم غزالی که در غرب او را به عنوان دشمن فلسفه میشناسند با عنوان«مقاصد الفلاسفه»به عربی ترجمه شد؛پس میبینیم که زبان فارسی همیشه این قدرت را داشته است که به بیان عمیقترین مفاهیم فلسفی بپردازد اما هیچگاه از این قابلیت استفاده نشده است.
بدن،مظهر ماده است و معرفت در این بدن طلوع میکند نه اینکه از آن بیرون بیاید؛اشراق یعنی همین."