چکیده:
اسمهای عام ناظر بر انواع طبیعی آن دسته از عبارتهای زبانی هستند که بر انواعی معین دلالت میکنند.غالبا چنین انگاشته میشود که پیوند میان این اسامی و مدلولشان از طریق معنای آنها امکانپذیر میگردد.این همان دیدگاهی است که از آن به«نظریهء سنتی دلالت»تعبیر میشود.براساس نظریهء سنتی دلالت،هر اسم عام دارای معنایی ذهنی است که با فهم آن به مدلول آن اسم منتقل میشویم.نظریهء سنتی دلالت از دو وجه مورد انتقاد واقع شده است:نخست آنکه براساس این نظریه،معنا هویتی ذهنی است و دیگر آنکه آنچه پیوند میان یک عبارت زبانی و مدلول آن را برقرار میسازد.معنای آن عبارت است.در این مقاله ضمن اشاره به نظریهء سنتی دلالت اسمهای عام با تکیه بر آرای جان لاک،به انتقادهای وارد شده بر این دیدگاه توسط فیلسوفانی همچون گوتلب فرگه و هیلاری پاتنم اشاره خواهد شد.نظریهء پاتنم در این زمینه هر دو پایهء نظریهء سنتی دلالت را نادرست میداند.همچنین،در پایان،به نقدهای وارد شده بر نظریهء پاتنم اشاره خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"ذهن ماست و با فهم معنای آن به اینکه این اسم بر چه چیزی دلالت میکند،پی
دیگر هم دلالت میکند و آنها نیز مدلول این اسم هستند.
به این ترتیب،ذات اسمی صرفا مفهومی انتزاعی است که معنای اسم عام را تشکیل
این معنای ذهنی است که پیوند میان اسم و مدلول آن را ممکن میسازد.
براساس نظریهء سنتی دلالت،اگر دو عبارت هم معنا باشند،ممکن نیست مصداق متفاوتی داشته باشند؛چرا که این معناست که معین
فرگه بر این باور است که اسمهای عام نیز همچون اسمهای
پاتنم با نفی اینکه معنای اسم عام هویتی ذهنی است،معتقد است اسم
پاتنم معتقد است این ساختار درونی اشیاء است که معین میکند مدلول یک اسم عام
برای افرادی که این اسم را به کار میبرند،روشن است که به مایعی اشاره میکنند که
استدلال پاتنم برای نشان دادن این است که اسمهای عام ناظر بر انواع طبیعی،
پاتنم نیز همچون کریپکی73بر این باور است که مدلول اسمهای عام براساس
به نظر پاتنم هرچند دلالت اسمهای عام بر مدلولهایشان نیز مانند اسمهای
اما به نظر پاتنم چنین چیزی دربارهء اسمهای عام صادق نیست.
براساس نظریهء پاتنم این اسامی مدلول ثابتی در همهء جهانهای ممکن دارند.
مورد اسمهای عام ناظر بر انواع طبیعی هیچ ذات اسمی در میان نیست و آنها مستقیما
معنای اولیهء این اسامی است که کاملا به نحو پیشین بر شیء صدق میکند و تعیینکنندهء
توصیفی جدید هرچند تلاش دارد تا میان نظریهء سنتی دلالت و نظریهء پاتنم و کریپکی آشتی برقارر کند،خود نیز مورد نقد قرار گرفته و برخی فیلسوفان آن را تلاشی ناموفق"