چکیده:
دین به عنوان یگانه منبع ارائه نیازهای صادق آدمی در تمامی دورانها و دستیابی انسان به سعادت دنیا و آخرت،راهکارها،مبانی و محورهائی را جهت تنظیم و تنسیق حیات ارائه کرده است که تنها با توجه به این شاخصها می توان از زندگی سالم و متعادل برخوردار شد. در این مقاله پس از ارائه تعریف نیاز،تقسیم آن به کاذب و صادق و تبیین مرز میان نیاز صادق از کاذب در قرآن،شماری از اصول ثابت که از اهمیت خاصی در قرآن برخوردارند مورد مطالعه قرار میگیرد و سرانجام به نقـ ش آگاهی در مسیر تعالی آدمی در به عنوان شرط لازم وصول به کمال اشاره میشود.
خلاصه ماشینی:
"com این تحقیق به عنوان پژوهشی مسأله محور به تبیین و توجیه نیازهای انسان در مسیر تکامل میپردازد و امید میرود در پایان بتواند پاسخهای خردمندانهای برای پرسشهای ذیل ارائه نماید: منظور از نیاز چیست؟ انواع و اقسام آن کدامست؟ نسبت میان دین و تأمین نیازهای انسان چیست؟ آیا تعالیم اسلام در مسیر تأمین انواع نیازها و بویژه نیازهای زیستی و طبیعی الگو و راهکار مشخص ارائه مینماید؟ معیارهای آموزههای اسلام جهت تأمین صحیح نیازها کدامند؟ نقش آگاهی و عمق بخشیدن به دانستهها در مسیر تعالی آدمی در سطح خواسته و نیازها چیست؟ امروزه توسعه دانش ارتباطات و تکنولوژی به رغم برکات وافری که به ارمغان آورده،موجب سردرگمی نیز شده است.
چه بسا افرادی نیازی را حس میکنند که در عالم واقع به صلاح ایشان نیست و در نقطه مقابل نسبت به پدیده دیگری نیازی حس نکنند اما در نهایت عدم تحقیق بمنظور یافتن آن نیاز صادق ضایعات جبران ناپذیری را برای فرد بهمراه داشته باشد همانگونه که در قرآن کریم میخوانیم خدای متعال افرادی را به عنوان مفسد معرفی میفرماید و تصریح به این مطلب دارد که ایشان از حقیقت فساد خویش مطلع نیستند،اما این عدم اطلاع به معنای عدم وجود فساد در ایشان نیست بلکه شاید به دلیل همین ویژگی فسادی که دارند از حقیقت آن غافلند «الا انهم هم المفسدون ولکن لا یشعرون» (البقرة،21).
اگر گزینه وی حرکت در راه و صراط مستقیم الهی باشد طبعا در طریق حیات طیبه گام میزند اما گاهی با اموری مواجه میشود که خویش را بین دو راهی انتخاب بین اهم و مهم و یا مهم و غیر مهم مییابد در این صورت عقل و شرع ایجاب مینماید که امر اهم بر مهم ترجیح یابد اگر آدمی خویش را مخیر بین تامین نیاز مادی و معنوی (1)مطابق با نقل برخی از شارحان نهج البلاغه برادر دینی حضرت علی(ع)،ابوذر بوده است."