چکیده:
تحقیق «بررسی وضعیت اشتغال کارآموزان آموزش دیده فنی و حرفه ای استان مازندران طی برنامه دوم توسعه اقتصادی – اجتماعی به سفارش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان و با همکاری دانشگاه مازندران انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارآموزان آموزش دیده فنی و حرفه ای می باشند که در طی سالهای 74 تا 78 در یازده مرکز آموزشی در 51 رشته آموزش دیده اند. از بین جامعه مذکور، تعداد 777 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. این تعداد شامل افراد معرفی شده از آموزش و پرورش (کار- دانش) و سایر دستگاههای اجرایی نمی شود. برای گردآوری اطلاعات از نمونه مذکور، پرسشنامه ویژه ای طراحی و اجرا گردید. همچنین جهت اطلاع از کم و کیف آموزشهای ارائه شده و پیش بینی دوره های آموزشی مورد نیاز در برنامه سوم، پرسشنامه هایی ویژه کارشناسان، مربیان و کارفرمایان طراحی و اجرا گردید. نتیجه آنکه از بین نمونه مورد مطالعه 39% اشتغال یافته اند که از این میزان 19% اشتغال مرتبط با مدرک آموزشی و 20% نیز اشتغال غیرمرتبط با مدرک آموزشی دارند. ضمنا» درصد اشتغال مردان بیش از زنان و اشتغال در رشته تعمیرکار تلویزیون سیاه و سفید بیش از سایر رشته ها و فراوانی اشتغال یافته گان مرتبط با مدرک آموزشی در مرکز آموزش ساری بیش از سایر مراکز آموزشی بوده است.
خلاصه ماشینی:
"ؤالات تحقیق ؤال محوری میزان دستیابی به اهداف آموزشهای فنی و حرفهای در سطح استان چقدر است؟ ؤالات ویژه 1-با توجه به نیازهای استانی تعداد نیروی انسانی آموزش دیده برحسب رشتهآموزش،جنسیت،محل آموزش و درجۀ آموزش چقدر است؟ 2-چه تعداد از افراد آموزش دیده متناسب با نوع آموزش خود موفق به اشتغالدر بخشهای مختلف صنعتی و خدماتی شدهاند؟ 3-میزان رضایت از آموزشهای فراگرفته شده از طرف کارآموزان چه مقداراست؟&%00405JNPG004G% 4-میزان رضایت کارفرمایان از مهارتهای آموزش دیدگان چه مقدار است؟5-چه ارتباطی میان آموزشهای ارائه شده و نیازهای بازار کار وجود دارد؟6-با توجه به نیازهای توسعۀ صنعتی و خدماتی در استان چه مشاغل جدیدی رامیتوان پیشنهاد کرد؟ هداف پژوهش 1-بررسی وضعیت کارآموزان بعد از اتمام دوره از لحاظ اشتغال و تعیین میزانموفقیت در دستیابی به اهداف.
یکی از سؤالات مشترک از کارفرمایان،کارشناسان و مربیان مربوط به پیشنهادمشاغل جدید با توجه به نیازهای توسعۀ صنعتی و خدماتی در استان است که دراین زمینهدر بخشهای صنعت،خدمات و کشاورزی رشتههای شغلی ذیل پیشنهاد شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)همچنین با توجه به گستردگی فعالیتهای خدماتی،صنعتی و یا اقتصادیآموزشهای جدیدی که برای برنامۀ سوم توسعه اقتصادی-اجتماعی پیشنهادشده است به تفکیک بخشهای صنعت-کشاورزی و خدمات به شرع ذیل میباشد: خش صنعت (به تصویر صفحه مراجعه شود) خش کشاورزی (به تصویر صفحه مراجعه شود) خش خدمات (به تصویر صفحه مراجعه شود) تیجهگیری تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به وضعیت اشتغال آموزش دیدگان مراکز فنیو حرفهای نشانۀ آن است که کارآموزان در دستابی به فرصتهای شغلی چندانموفق نبودهاند."