چکیده:
بررسی حاضر بر آن است تا زمینههای فرار دختران نوجوان از منزل و گرایش آنان را به بزه و گروههای انحرافی در بین گروه سنی 81-11 سال شهر اراک در دو بعد علتیابی و نظریابی مطالعه نماید،تا در این مسیر ویژگیهای تفکر،نحوه تعامل آنان با خانواده،دوستان،جامعه،شیوههای دستیابیشان به امنیت،باورها و ارزشهای این گروه سنی را شناسایی نماید.چارچوب نظری به کار رفته ترکیبی از دیدگاه تعبیر انتخاب عقلایی با دیدگاه ساختگرا کارکردگرایی است.
پرسش اصلی عبارت است از:چگونگی طرز تلقی و تفسیر نوجوان از موقعیت فردی،خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود،که هر کدام در خوشههای مشخص بر حسب مطالعات زمینهای تقسیم شدهاند.
روش تحقیق مورد استفاده فنون:پرسشنامهوبا طیف لیکرت)و مصاحبه است که از طریق نمونهگیری سیستماتیک مطبق(در بعد نظرسنجی)صورت گرفت.جهت آزمون فرضیات از آمار استنباطی خیدو در متغیره،ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T استفاده شده است.
نتایج کلی نشان میدهد که دختران جامعه اراک در مسیر حرکت به سمت ارزشهای جدید هستند، احساس ناایمنی،بازداری از طرح نیازها،عدم ارضای متناسب خواستههای دورهء سنی...میتواند دختران نوجوان را در معرض حرکتهای اجتماعی دشوار و ناسالم قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"تحقیق حاضر بر آن است تا زمینههای فرار دختران نوجوان را از منزل و دلایل گرایش آنان به بزه و عضویت در گروههای انحرافی و کجرو را مطالعه نماید.
محکم و منجسم رفتارهای افراد جامعه را شکل میبخشد اما در نوع دوم،آسیب از ناحیه هنجارهاست یعنی هنجارهای اجتماعی و وجدان جمعی حیثیت و مشروعیت خود را از
هنوز دارای مشروعیت است ولی خطری جامعه را تهدید میکند و برای رفع این خطر ایثار
الف)ناکافی بودن مراکز تفریحی-ورزشی و فرهنگی برای دختران در سطح جامعه ب)ضعف زمینههای مشارکتی در موقعیتهای اجتماعی برای نوجوانان دختر
برای نوجوان در شهرستان اراک وجود تضادهای ارزشی بین خانه و مدرسه و جامعه و
فرهنگی در سطح جامعه برای دختران نوجوان،وجودتضاد ارزشی بین خانه،مدرسه و
اما بین سازگاری والدین با فرزندان و متغیر نیاز به ارتباط با جنس مخالف برای دختران
تفریحی ورزشی و فرهنگی در سطح جامعه و ضعف زمینههای مشارکتی برای دختران
مخالف در بین دختران نوجوان همبستگی معکوس در سطح 1% وجود دارد.
با توجه به ارقام در جدول ماتریس بین میزان تامین کارکردهای عاطفی از طرف والدین در خانواده و شاخصهای خودباروی،میزان سازگاری والدین و فرزندان با یکدیگر
میزان تامین کارکرد اقتصادی در خانواده رفتار مناسب والدین با دختران نوجوان ضعف
دختران تضاد ارزشی بین خانه و مدرسه و جامعه و ضعف زمینههای مشارکتی برای دختران
جامعه برای دختران نوجوان رابطه مستقیمی در سطح همبستگی معنادار 1% نشان داده
فرهنگی در سطح جامعه و ضعف زمینههای مشارکتی نوجوانان دختر در جامعه»رابطه
تضاد ارزشی رابطه مستقیمی در سطح همبستگی معنیدار 1% دیده میشود و بین ضعف"