خلاصه ماشینی:
ما امروز در شرایط یا اوضاع و احوالی زندگی میکنیم که احتمالا در تاریخ تمدن انسان بیمانند بودهاند و سرعت تغییر و تحول اجتماعی امروز از هر زمان بیشتر است و هرروز هم بر میزان و وسعت این سرعت روزافزون تغییرات اجتماعی پیچیدگی و پیچیدهتر شدن آن نیز بسیار مهم است.
تقریبا همهء دانشمندان معاصر این نظر را قبول دارند که حداقل نصف معارف امروز انسان محصول قرن بیستم و این نیز ناگفته روشن است که مدرسهء امروز متأسفانه نمی- تواند معرفت لازم را در شئون گوناگون زندگی به محصلان خود بدهد،حتی عملا میبینیم که مدارس غالبا مطالب و مفاهیمی را به محصلان میآموزند که نزدیک به صد سال،و گاهی بیشتر،از عمر آنها گذشته است و به صورت افکار باستانی درآمدهاند، و مطالعهء آنها صرفا بهخاطر این باید باشد که بدانیم گذشتگان چگونه میاندیشیدهاند، وگرنه پاسخگوی نیازهای روز و مورد قبول خود دانشمندان نیستند،یعنی مدارس عملا از همگامی با پیشرفتهای علمی و فنون ناتوانند و این بزرگترین خطری است که وجود و ارزش مدرسه را به شدت تهدید میکند.
طبیعی است که هنگام طرح و مطالعهء این مشکلات پیچیده،زمان و توجیه آنها،این پرسش مطرح میشود که آیا پیدایش این همه مشکلات و مسائل تازه نتیجهء پیشرفتهایز علمی و فنی یا به اصطلاح«تکنولوژی»است؟آیا واقعا باید ماشین و ماشینیزم را محکوم کرد؟ آیا رجعت انسان را به دوران بربریت باید تجویز کرد؟آیا انسان معاصر نفرین شده و محکوم به اضمحلال است؟آیا دیگر راه گریز و نجاتی از این مشکلات وجود ندارد؟یا اینکه علتهایی غیراز تکنولوژی در پیدایش چنین مسائلی مؤثر بودهاند؟از چه راهها و وسایلی میتوان برای حل آنها کمک گرفت؟ و چه کسانی مسئول پیدایش و حل این مشکلات هستند؟خلاصه،در برابر این مشکلات و مسائل عینی و غیرقابل انکار چه باید کرد؟ اینها همگی مسائلی هستند که فکر دانشمندان و محققان معاصر،مخصوصا در علوم انسانی،را کاملا به خود جلب کردهاند.