خلاصه ماشینی:
"مدافعان این سیاست از یک سو دغدغهء ما زاد رفاه مصرفکننده را دارند و از سوی دیگر نگران قدرت رقابتی پایین این صنعت در بازارهای داخلی و جهانی هستند؛ از یک طرف به دنبال شکستن انحصار در بازار خودرواند و از طرفی دیگر بر آناند تا با چنین سیاستی صنعت خودرو را با فشار قدرت رقابتی خودروهای خارجی در جهت نوآوری و کاهش هزینه و ارتقای کیفیت به حرکت درآورند.
نبود برنامهء توسعهای راهبردی که برای مثال دانش فنی را به سرعت تا مرزهای جهانی آن رشد دهد و همینطور نبود مدیریت خلاق و شایستهای که با سازماندهی مناسب و جلوگیری از ریخت و پاشها هزینهء تولید را کاهش دهد از جمله علل اساسی قدرت رقابتی پایین صنعت خودرو ایران هستند؛و ناگفته نماند که وضع این صنعت در واقع جدای از وضع کلی اقتصاد ایران نیست."