چکیده:
آیا فاصله نسل سوم از انقلاب اسلامی یک واقعیت است یا نه؟ نسل سوم چه نسبتی با
انقلاب اسلامی دارد و در رابطه با آن چه صورت بندی پیدا کرده است؟ علت این وضعیت
چیست؟ چگونه می توان حرکت انقلاب اسلامی را با نسل سوم ادامه داد؟ در این نوشتار،
قشربندی چهارگانه ای درباره فاصله نسل سوم از انقلاب اسلامی ارائه و کندی دگرگونی
هنجارهای نهادمند به عنوان علت آن معرفی می گردد و در نهایت، تربیت معنوی و تولید
دانش به عنوان دو راهکار اساسی و پیوسته و البته ضروری برای مشارکت نسل سوم در
تداوم انقلاب تشریح می شود.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه قشرهای نسل سوم فاصله این چهار قشر از انقلاب اسلامی به همان ترتیبی است که ذکر شد; زیرا هنجارپذیران انقلابی که می توان آنها را گروه ایده آلیست نامید، اندیشهها و ارزشهای اساسی انقلاب را پذیرفته اند و اگر مشکلی دارند با عوارضی است که گریبانگیر جامعه اسلامی شده است; برای مثال، اگر انتخاباتی باشد آنها بی تردید شرکت در آن را مهم و بلکه تکلیف تلقی می کنند، هرچند که ممکن است به بعضی از ناهماهنگیهای آن با هنجارهای عالی انتقاد داشته باشند; مثلا، نحوه تبلیغات برخی کاندیداها را نپسندند.
اگر روند انطباق با هنجارها و ارزشهای غربی در جامعه ادامه پیدا کند چه بسا پذیرش کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان([21]) که امروز از آن سرباز می زنیم، در سالهای آینده عملا امکان پذیر گردد، نهاد خانواده نیز در اثر هماهنگی با نهادهای اقتصاد سرمایه داری و سیاست لیبرالیستی به صورت خانوادههای زوج آزاد و تک والد درآید، و به پذیرش نقش اجتماعی مادری به منظور سلطه تربیتی ابرقدرتها بر نسلهای آینده و استثمار اقتصادی و اخلاقی زنان تن بدهیم!([22]) دامنه حیرت زایی تضاد هنجاره این تضاد نه تنها جوانان و نوجوانان نسل سوم را متحیر کرده است، بلکه نخبگان سیاسی نسلهای معاصر انقلاب نیز از چنگ حیرت افکنی این تضاد نجسته و نرسته اند."