خلاصه ماشینی:
"4-در این بخش خواجه کوشش و پیگیری و موظبت بر برنامه دروس را بطالبان علم توصیه و گوشزد مینماید و صبر و مقاومت و شکیبائی و پایداری را رمز موفقیت شمرده میگوید: «من طلب شیئا وجد وجد» کوشنده یابنده بود و نیز میگوید: «بقدر ما سعی ینال ما یتمنی» و استاد سخن سعدی سعدی شیرازی باین مضمون گفته است: نابرده رنج گنج میسر نمیشود -مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد و علو همت دیگر از شرائطی است که محصل باید واجد آن باشد و باندک دریافتن بسنده نکند وگرنه از جهد و کوشش طرفی نبندد و عمر گرانمایه تباه گرداند،خواجه سپس اندیشه و تفکر و دقت در مسائل علمی را ملاک پیشرفت دانسته و طالب علم را از آموزش سطحی بر حذر میدارد و نیز دیگر از شرائط محصل کامیاب آن است که در رعایت بهداشت بدن همت گمارد و در خوردن و آشامیدن اندازه نگاه دارد تا خللی در تحصیل وی راه نیابد و در مثل آوردهاند (العقل السلیم فی الجسم السلیم) 5-خواجه در این بخش بیکی از مسائل مهم آموزش اشاره نموده و راه فراگیری را برای نوآموز همواره میسازد و آن کیفیت فراگیری در مرحلهء نخست آموزش است که در نزد مربیان تعلیم و تربیت از اهمیت خاصی برخوردار میباشد در این مرحله باید به نوآموز آن مقدار از معلومات داده شود که امکان درک و استیعاب آن برای کودک فراهم باشد بویژه آنکه آموزگار باید با رفق و مدارا درس را چند بار تکرار کند تا این روش رفته رفته خوی و عادت دانشآموز شود و خود شخصا بدوره کرد دروس خود بپردازد و بیکار مرور بسنده نکند و بدون فهم درسی بدرس دیگر منتقل نشود بدیهی است که با تبعیت از این خصلت نیکو حافظهء دانشآموز بارور شود و نیروی استعداد فطری وی شکوفا گردد و برای فراگرفتن معلومات برتر آماده و مهیا شود و باید که برای بهتر آموزی با همدرسان خود بمذاکره و مباحثه بنشیند و از مجادله و ستیزهخوئی احتراز جوید و مباحثه دو جانبه برای پیشرفت در درس بسیار سودمند است چه در هر دو طرف روح اعتماد بنفس ایجاد میکند و در مثل آوردهاند که یک ساعت مذاکره دو جانبه از یک ماه مرور نمودن درس سودمندتر باشد و طالب علم باید بر درک حقیقت حریص باشد و از هیچ کوششی در راه وصول بآن دریغ نورزد."