خلاصه ماشینی:
"ج-اینبحث گاهی از رهگذر حکمت پروردگار حکیم مطرح میشود و زمانی از نظر عدالتش اما از لحاظ حکمت،حکیم ذاتیست که هر چیزیرا در جایش آفریده و هر ذات و یا صفتی را در مورد مناسبش ایجاد نماید بنابراین فیض ممتازش رهبر مرموز قانون تخلفناپذیر علت و معلول میباشد نتیجتا باید زشتی و یا نقص خلقت را در لابلای کمبود استعداد ماده و یا رعایت نکردن پارهای از آداب همسری که در پیاده نمودن نقشه تصویر اندام تأثیر بسزائی دارد و یا نظائر آن جستجو نمود.
ج-طبق بحثهائیکه فلسفه اسلامی در پیرامون جهان وسیع آفرینش نموده و مینماید چنین نتیجه میدهد که پارهای از موجودات والاتر از آنند که به امر و نهی معهود تکلیف شده و با نوید بهشت و وعید دوزخ تشویق و تهدید شوند مانند فرشتگان حامل قانون و پیک وحی و نظائر آن و عدهای از موجودات پائینتر از آنند که مشمول برنامههای مذهبی قرار گرفته و با پاداش خوب و کیفر بد ترغیب و ترهیب گردند مانند حیوانات و گیاهان و امثال آنها و برخی از موجودات،در هسته مرکزی واقع شده و شایستهء اساسنامهء دینی میباشند مانند انسان."