خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجهگیری:نتایج این تحقیق که بررسی نمره حافظه میان 60 مددجوی پسر 14 تا 18 ساله کانون اصلاح و تربیت با جرم سرقت و سایر جرائم بود تفاوت معناداری در زمینه نمره حافه میان سارقین و مجرمین سایر جرائم نشان نداد.
اما آنچه هدف تحقیق حاضر بود بررسی حافظه میان 60 مددجوی پسر 14 تا 18 ساله کانون اصلاح و تربیت با گرایش سرقت و سایر جرائم بود که یافتههای پژوهشی تفاوت معناداری در زمینه حافظه میان سارقین و مجرمین سایر جرائم نشان نداد.
ابزار این پژوهش آزمون هوشی و کسلر بود در این تحقیق حافظه کوتاه مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار گرفت و فرضیههای تحقیق مبنی بر تاثیر حافظه بر تفاوت نوع جرم رد شدند.
در پژوهش علی اصغر کاکو جویباری و عبد العظیم کریمی مبنی بر بررسی رابطه هوش و حافظه در کودکان مرحله پیش عملیاتی شهر تهران، نتایج نشان داد که محتوا و ظرفیت حافظه در میان کودکان سطوح مختلف عملیاتی متفاوت است و میزان یادآوری و مرور ذهنی کودکان در طی فرآیند تحول با افزایش سن وتوانمندی هوش عملیاتی گسترش مییابد این گسترش به تبع ظهور ساختهای شناخت و تغییرات کافی در سازماندهی صورت میگیرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر مسیری بیایی که مانعی ندارد،احتمالا به هیچجایی نخواهد رسید.
در این تحقیق نیز گنجایش حافظه مورد بررسی قرار گرفت اما هدف از بررسی آن پاسخ دهی به این سوال بود که: آیا بین نمره گنجایش(حافظه-فراخنای ارقام) مددجویان پسر کانون اصلاح و تربیت با نوع جرم تفاوت وجود دارد؟بررسی روی 60 نفر انجام شد."