خلاصه ماشینی:
"2 برمیگردیم به دورهء ماد،مادها که در زبان فارسی باستان mada و بابلی lu/Kur ma-da-a-a) و ایلامی Yma-da و آشوری Kur a-ma-da-a-a ذکر گردیدهاند (Eilers 1966,32,Streek 1900,257 از اقوام هند و اروپائی بوده و در اوایل عصر آهن ابتدا در شمال ایران سکنی گزیده بودند (Bienkowski and Millard 2000,192) این سکونت در شمال امروزی ایران منجر به ارتباط،برخورد و تأثیر با سایر اقوام از جمله سکاها گردید،سکاها نه تنها با مادها بلکه چنانچه مدارک زبانشناسی و آثار هنری به ما کمک میکنند با آشوریان و اورارتوها نیز در ارتباط بوده و پیمانهای سیاسی-نظامی ما بین آنها منعقد شده است (Brentjes 1995,1015-1016) در مورد مسیر این اقوام مهاجر آراء مختلفی وجود دارد برخی بر این باورند که این اقوام مهاجر از منطقهء قفقاز وارد شمال ایران شده و سپس به سمت جنوب مهاجرت کرده و سکنی گزیدهاند و برخی دیگر معتقدند که از منطقه شمال شرق ایران(آسیای مرکزی)وارد این سرزمین شدهاند و دلیل این امر را وجود سفال خاکستری اولیه چند رنگ در این منطقه میدانند،نمونهایکه تاکنون در شمال غرب بدست نیامده است (Muscarella,1995,989) در مجموع مسیر مهاجرت و چگونگی و علل آن بحثی است که لازم به تحقیق بیشتری میباشد و پیچیدگی آن تا حدود زیادی به خاطر نداشتن مدارک کتبی مادی است که در جای دیگر به آن پرداختهام(حصاری 1379،7) خوشبختانه از مدارک کتبی غیر مادی (Mayrhoffer 1968 میتوان نکات مهم دیگری تاز دورهء ماد را دریافت از این میان در مقالهء پیشین در منابع آشوری سالنامهء سارگون II به سال 715 ق م را به عنوان مهمترین منبع آشوری(در مطالعات مادی)ذکر کردهام و این ادعا چندان نابجا نیست چرا که ما در این سالنامه به نام Daiukku,mDa-a-a-ukki lusakin kurmannaja- فرماندار مانا برمیخوریم (Lie 1929,101-104) و این نام به اعتقاد برخی همان نامی است که هرودت به نام دیوکس در کتاب خود آورده،بنابراین نام دیوکس دئیوکس همانطور که قبلا ذکر کردم(حصاری 1379،6)تاکنون از منابع آشوری بدست نیامده است."