خلاصه ماشینی:
"چنانچه در تصویر شماره 1 نیز ملاحظه میفرمایید سیمهای چنگ گاو شکل دارای منشأ مشترک هستند.
جعبه تولید صدا به شکل ذوزنقه یا مستطیل تعبیه شده که سر گاو در قسمت جلو به آن متصل گردیده است(تصویر شماره 3).
این چنگ از آرامگاه سلاطین اور به همراه تعدادی ساز دیگر با اندازههای متفاوت بدست آمده که قسمت سر یکی از این سازها به شکل یک گاو بوده و با زیبایی هرچه تمامتر با کمک طلا و سنگ لاجورد تزیین یافته است.
چه دلیل منطقی برای بازسازی این سازها وجود دارد؟چه ارتباطی بین صداهای مشابه در موسیقی بین النهرین ملاحظه میشود؟ واضحترین و سادهترین پاسخی که در برابر این سئوالها میتوانیم بدهیم این است که فواصل و نغمات استخراج شده از متون موسیقیایی اور به وسیله شل و سفت کردن سیمهای این سازها یا به عبارتی تغییر کوک حاصل میشده است.
در بعضی از تصاویر بجای مانده از چنگها مشاهده میشود که در قسمت رأس ساز،در امتداد رشتهها قطعاتی تبیه شده که درواقع سیمها به آن متصل هستند و ظاهرا عمل کوک کردن با پیچاندن این قطعات انجام میشده است(تصویر شماره 1).
احتمالا چنگ قایقی شکل بدست آمده از اور نیز با همین روش کوک میشده است.
در نمونه بازسازی شده چنگ قایقی شکل(که گوزنی در کنار آن ایستاده)ملاحظه میشود که از میان سوراخ باریک سه گوشه تعداد سیزده رشته سیم عبور داده شده است.
در این تصاویر نیز همانگونه که به نظر میآید سیمها به طور محکم به انتهای ساز متصل هستند بنابراین میتوانیم با توجه به این نمونهها،وجود سوراخ مثلثی شکل در جعبه صوتی چنگ نقره اور را بپذیریم."
کلید واژه های ماشینی:
موسیقی
،
موسیقی بینالنهرین و آلات موسیقیایی
،
چنگ
،
سیمها
،
آلات موسیقیایی اور
،
گاو
،
بابل
،
رشته سیمهای چنگهای بزرگ
،
دانشگاه برکلی نمونه چنگ تزیین
،
تزیین