Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیری بر تولد تراژدی نیچه

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 200 تا 209)

کلید واژه های ماشینی : نیچه ، تولد تراژدی ، شوپنهاور ، تولد تراژدی نیچه ، هنر ، آپولونی ، موسیقی ، دیونوسوسی ، یونانیان ، رسالهء تولد تراژدی

خلاصه ماشینی:

"اگرچه این کتاب تنها دربارهء واگنر نیست(کسی که نیچه در این دوره از او به عنوان‌ استاد یاد می‌کند)اما به‌هرحال اثری تبلیغاتی به نمایندگی از آرمان واگنری است(اگر جوهرهء بحث به‌ غایت پیچیدهء کتاب را خلاصه کنیم به اصول زیردست می‌یابیم:«ما به راه‌حلی برای پوچی و دردآور بودن زندگی نیازمندیم. در نخستین برداشت،این دو نام ممکن است که‌ بیان‌گر نکات ذیل باشند:نخستین رساله،بیان‌گر تراژدی‌ یونانی است که از وحدت عناصر دیونوسوسی و آپولونی‌ ناشی می‌شود و از طریق حذف عناصر دیونوسوسی از نمایشنامهء یونانی،بالاخص نمایشنامهء اورپیدی از میان‌ رفت که زیر نظر تهدیدآمیز سقراط اجرا می‌شد،دومین‌ رساله که من آن را رسالهء هلنیسم و بدبینی می‌خوانم،بیان‌گر آن است که یونانیان علی‌رغم حساسیت پرشور نسبت به‌ وحشت و هراس از هستی،قادرند به حیات و بالندگی‌ خویش ادامه دهند؛یا به بیان فلسفی،از طریق تأثیر تمامی‌ آثار هنریشان و یا به گونه‌ای خاص‌تر،از طریق تأثیر دو نوع‌ هنر آپولونی و دیونوسوسی به این امر نایل می‌شوند. از این درک اولیهء تفاوت میان هنر دیونوسوسی و آپولونی‌ مشخص می‌شود که طبق رسالهء تولد تراژدی،هنر متعالی‌ باید دربرگیرندهء هم‌نهاد(هم‌نهاد که آن را در پیش آگاهی‌ دیونوسوسی می‌توان یافت)میان بازنمایی زیبای واقعیت‌ پدیداری(اساسا انسان تصور می‌کند که نیچه از کنش و گفتار به این باور رسیده است)و موسیقی باشد. چه وجه دیگری از رسالهء تولد تراژدی مدعی ضروری بودن‌ اجزای آپولونی در هنر متعالی است؟آیا واقعا چنین است؟ آیا واقعا لازم است هنر متعالی واقعیت پدیداری در مفهوم‌ روزمره‌اش را به صورت هنر مجازی یا تجسمی بازنماید؟ در این‌جا شکل اصلی(اگرچه می‌توان آن را با ارجاع به‌ تجرید در هنرهای تصویری هم مطرح کرد)از طریق پدیدار صرفا ابزاری،یا به تعبیر واگنر«موسیقی محض»به وجود می‌آید."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)